Uber verhoogt de minimumleeftijd voor nieuwe chauffeurs van 18 naar 21 jaar. De rijders moeten voortaan ook minimaal één jaar rijervaring hebben voordat zij de Uber-app kunnen gebruiken. Het bedrijf neemt de maatregelen na een reeks dodelijke ongevallen in Amsterdam, waaronder in Nieuw-West.
Een 24-jarige fietsster kwam op 13 januari om het leven in Nieuw-West na een nachtelijke aanrijding met Uber-chauffeur. Begin deze maand vielen twee doden op de A9 bij Badhoevedorp, aangereden door een Uber-voertuig nadat zij uit hun kapotte auto waren gestapt. In december overleed een voetganger op de Rozengracht.
Hoewel de exacte toedracht van deze ongelukken nog niet vaststaat, werd Uber mikpunt van veel kritiek. De vaak jonge chauffeurs zouden te veel uren maken in een poging om voldoende inkomsten te behalen. Ook zouden zij onderweg hun oog vaak hebben op de app, in de hoop op een volgend ritje. Reguliere taxibedrijven klagen over oneerlijke concurrentie door Uber.
Uber zegt ‘erg aangeslagen’ te zijn door de recente dodelijke verkeersongelukken. “Hoewel wij nog geen duidelijke overeenkomst tussen de ongelukken kunnen vaststellen, zijn we vastberaden om ervan te leren en de veiligheid voor alle verkeersdeelnemers te verbeteren”, aldus Thijs Emondts, general manager van Uber Nederland.
Behalve de hogere minimumleeftijd en verplichte rijervaring van een jaar, gaat Uber samen met Veilig Verkeer Nederland werken aan een verplichte verkeersveiligheidstraining voor alle chauffeurs onder de 25 jaar. Uber laat ook weten in gesprek te gaan met de gemeente Amsterdam en landelijke overheid om de veiligheid verder te verbeteren.