De nieuwe woonwijk Houthavens krijgt veertien ‘stoere’ bruggen. Het ontwerp (hierboven een impressie) kreeg bij een publiekspeiling echter slechts zestien procent van de stemmen. Een frivoler ontwerp van een andere architect (afbeelding hieronder) behaalde veruit de meeste stemmen, maar is terzijde geschoven.
Dit verliezende plan van Joris Smits en Royal HaskoningDHV was duidelijk publieksfavoriet. Bijna tweederde van de 831 inwoners van Amsterdam die meededen aan een peiling door stadsdeel West, koos hiervoor. Een ontwerp van Hans van Heeswijk Architecten (hieronder), die zich liet inspireren door Venetië, kreeg negentien procent van de stemmen.
De peiling was niet bindend. Een ‘kwaliteitsteam’ zou de uitslag meewegen, maar zelf een keuze maken op grond van onder meer architectonische kwaliteit. Zo kwam het ontwerp van Verburg Hoogendijk Architecten als winnaar uit de bus. Inspiratiebron is een hefbrug uit 1930 bij het Centraal Station van architect Piet Kramer. Deze brug moest wijken voor de aanleg van de IJtram.
De commissie vindt dat het ontwerp van Verburg Hoogendijk ‘in het complete beeld van het gebied’ past. De deskundigen stellen dat het gaat om een familie van verschillende bruggen, die toch een eenheid vormen. De woonwijk Houthavens wordt aangelegd op zeven autoluwe eilanden. In totaal zullen tweeduizend woningen worden gebouwd.