Snelle fietsers op rijbaan tussen auto’s: toch op meer plekken?

Bord in de Bilderdijkstraat tijdens de proef in 2024. (Foto De Westkrant)
Hoogstins2024

Een proef met snelle fietsers op de rijbaan krijgt mogelijk een vervolg. De meeste berijders van e-bikes in Oud-West bleven op het fietspad rijden, toch ziet de gemeente mogelijkheden voor een vervolg. 

“De voorzichtige conclusie is dat we het op meerdere plekken kunnen toepassen”, aldus Ester Fabriek, dagelijks bestuurder van West. Ze beloofde de stadsdeelcommissie een rapportage te sturen met de resultaten van de pilot in 2024.

Fietsers mochten gedurende drie maanden zelf kiezen of ze op de rijbaan of het fietspad gingen rijden in een deel van de Eerste Constantijn Huygensstraat en Bilderdijkstraat. De gemeente bracht blauwe markeringen aan op het wegdek en plaatste waarschuwingsborden.

Verkeersveiligheid
De proef was bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. De smalle fietspaden in Oud-West zijn vaak overvol en er zijn grote snelheidsverschillen, vooral door de opkomst van e-bikes. De gemeente hoopte dat snelle fietsers zouden kiezen voor de rijbaan, waar auto’s niet sneller mogen dan 30 km/u.

Meer plaatsen
Weinig fietsers en e-bikers waagden zich tussen de auto’s, zo constateerde De Westkrant vorig jaar. Te veel fietsers gingen gewoon over het fietspad, zo bevestigde Fabriek dinsdagavond in een vergadering van de stadsdeelcommissie. Niettemin luidt dus de voorzichtige conclusie dat dit op meer plaatsen kan worden toegepast.

Scooters op stoep
De straat moet veiliger, zo bepleitte een inspreekster die woont in de Eerste Constantijn Huygensstraat. Het fietspad is te smal en er rijden veel fietsers over de stoep. Ook rijden scooters over het fietspad. “Als het fietspad te vol is, gaan ze door over de stoep.” Ze vroeg om meer handhaving en verlaging van de trambaan, zodat fietsers op meer plekken kunnen oversteken. 

Trambaan
Leden van de stadsdeelcommissie wilden van Fabriek weten welke maatregelen mogelijk zijn, en vroegen zich dus ook af wat de resultaten zijn van de proef met snelle fietsers op de rijbaan. Fabriek beloofde zelf ter plekke te gaan kijken, maar wees er alvast op dat de trambaan hoger ligt juist vanwege de veiligheid.

DeWestkrant