Snelle fietsers in parken moeten langzamer gaan rijden. In het Westerpark, Rembrandtpark en Vondelpark komt een proef om de snelheid omlaag te krijgen, zo kondigt wethouder Van der Horst (verkeer en vervoer) aan. De gemeente gaat matrixborden plaatsen om fietsers te vragen langzamer te fietsen op drukke momenten. Het effect zal worden gemeten.
De gemeente gaat verder onderzoeken of er een maximumsnelheid op het fietspad kan worden ingesteld en of elektrische vrachtfietsen op de rijbaan kunnen rijden. Dit in samenwerking met het ministerie van I&W en andere gemeenten. Voor deze maatregelen is medewerking nodig van de landelijke overheid.
Vooral door de opkomst van e-bikes wordt vaak hard gereden op fietspaden. Een proef vorig jaar in Oud-West heeft laten zien dat snelle fietsers veilig op de rijbaan tussen het autoverkeer kunnen rijden, zo stelt wethouder Van der Horst. Zij hoort steeds vaker dat ouderen of ouders met kinderen niet meer de fiets durven te pakken omdat ze het fietspad gevaarlijk druk vinden.
Stadsdeelbestuurder Ester Fabriek kondigde vorige week al aan dat de proef in de Eerste Constantijn Huygensstraat en Bilderdijkstraat een vervolg krijgt, hoewel er slechts weinig fietsers gebruik van maakten. Het vervolg is een experiment om fietsers langzamer te laten rijden in het Westerpark, Rembrandtpark en Vondelpark, zo blijkt uit een brief van wethouder Van der Horst.
Weinig fietsers op rijbaan
Snelle fietsers mochten vorig jaar als experiment tussen de auto’s op de rijbaan van de Eerste Constantijn Huygensstraat en Bilderdijkstraat rijden. Niet veel fietsers deden dat: uit metingen bleek dat hooguit 3 procent meer (brom)fietsers op de rijbaan reden. “Veel fietsers bleven op het fietspad omdat ze zich daar veiliger of prettiger voelden, of niet sneller wilden fietsen”, aldus de gemeente.
Toch waren de meeste fietsers volgens de gemeente positief over de proef. “Het verplaatsen van snelle fietsers naar de rijbaan zorgde volgens hen voor meer comfort, rust en veiligheid op het fietspad.”
Zorgen over veiligheid
Onder fietsers en andere weggebruikers zijn er wel zorgen over de veiligheid, zo bleek uit een enquête. Slechts iets meer dan een derde vindt het voor fietsers zelf veilig en 21 procent vindt het veilig voor het andere verkeer op de rijbaan. De gemeente stelt dat automobilisten en fietsers voldoende afstand hielden en dat er geen onveilige situaties waren tijdens de proef.