Betaald parkeren wordt duurder in West. De tarieven voor straatparkeren en ook voor parkeervergunningen in De Baarsjes en Bos en Lommer gaan in de zomer van 2023 omhoog. In de Kolenkitbuurt moet ook ’s avonds tot 24 uur worden betaald. In Nieuw-West wordt in 2024 in meer wijken betaald parkeren ingevoerd.
Dat zijn belangrijke punten van de plannen die het college van B en W heeft gepresenteerd. Het komt erop neer dat de automobilist bijna overal in de stad meer geld kwijt is aan parkeren. Jaarlijks moet het de gemeente ruim 35 miljoen euro extra opleveren. Autogebruikers moeten een hogere bijdrage gaan betalen aan het onderhoud van de stad, aldus het stadsbestuur.
Bewonersvergunning
Het tarief voor een bewonersvergunning komt op 177 euro voor zes maanden, zo is het plan. Nu is dat in delen van West (De Baarsjes en Bos en Lommer) lager: 142 euro. In het centrum gaat een bewonersvergunning 300 euro per zes maanden kosten. Betaald parkeren wordt in het centrum ook ’s nachts ingevoerd. Het college zegt zo tegen te willen gaan dat toeristen in hun auto overnachten.
Bezoekersregeling
De uurtarieven voor straatparkeren in de stad gaan omhoog met 0,20 tot 0,50 euro. Het college wil tegelijkertijd de bezoekersregeling uitbreiden, waarmee Amsterdammers bezoek tegen een gereduceerd tarief kunnen laten parkeren. Bewoners en stadsdelen kunnen de komende tijd reageren op de plannen.
Nieuw-West
In alle nieuwe gebieden met betaald parkeren in Nieuw-West wordt het tarief 1,60 euro per uur van maandag tot en met zaterdag, behalve bij bedrijventerrein Osdorp, Sloterdijk II en de sportvelden in Nieuw-West, waar op zaterdag gratis kan worden geparkeerd. Bewoners in Nieuw-West kunnen per huishouden maximaal twee parkeervergunningen aanvragen. Die vergunningen kosten 35,45 euro per zes maanden voor een eerste bewonersvergunning en 88,63 euro voor de tweede.
Rondrijden
“Met het invoeren van betaald parkeren in delen van Nieuw-West en Zuidoost zorgen we ervoor dat buurtbewoners niet meer lang hoeven rond te rijden op zoek naar een parkeerplek en dat de overlast van rondrijdende auto’s in buurten wordt teruggedrongen”, zo stelt wethouder Melanie van der Horst (verkeer en vervoer): “Er worden nu in sommige wijken veel auto’s voor langere tijd geparkeerd, terwijl de eigenaar daar niet in de buurt woont, maar bijvoorbeeld naar Schiphol of naar het centrum moet.”