Meestal draaien showrooms om meubels of auto’s, maar in de showroom op het Bellamyplein hebben Canadese ondernemers pakken kwaliteitskoffie als kunstwerken geëtaleerd.
Louis-Philippe Boucher en Véronique Lagarde zijn de oprichters Dak Coffee Roasters. Samen met hun team openden ze op vrijdag 22 november in Oud-West de nieuwe showroom van hun bedrijf. De twee wonen in Amsterdam, maar komen oorspronkelijk uit Montréal. In onze stad besloten ze het roer om te gooien en iets met hun liefde voor specialty coffee te doen. Ze stapten uit het bedrijfsleven en openden hun eigen koffiebranderij, inclusief showroompje: Dak Coffee Roasters op de Nieuwendammerdijk in Noord. Inmiddels is hun koffie een klinkende naam onder hoofdstedelijke barista’s.
Brand strategy
Voor hun koffie gebruiken ze (duurzame) koffiebonen, die geselecteerd zijn op basis van hun ‘unique tasting profiles’ en uit landen als Colombia, Kenia, Costa Rica en Ethiopië komen. Dak’s koffiesoorten hebben tot de verbeelding sprekende namen en zijn ‘ondertiteld’ alsof het wijnen zijn. De verpakkingen zijn strak en speels. Behoorlijk gelikt allemaal. Maar voor iemand als Veronique, die jarenlang in de marketing heeft gezeten, is het vast een eitje om een brand strategy op te zetten.
Milky Cake
‘Perzik, mandarijn, bloemen’ zijn de smaaknotities bij de Ethiopische Darling Peach. Bestel je de Colombiaanse Milky Cake, dan schijn je kardamom, pistache, honing en vanillecake te proeven. In de showroom op het Bellamyplein 6H kun je de verschillende koffiesoorten van Dak kopen. De pakken zijn gevuld met koffiebonen, maar je kunt die laten malen. Verder vind je er speciale koffiefilters en merchandise: petjes, tassen, shirts. Alle produkten zijn los gedrapeerd in het ruimteschip-achtige interieur – op blokken, aan de muur. Hier géén volle schappen. Het idee alleen al! De showroom zou dan opeens een ‘ordinaire’ winkel zijn.
Proefsessies
In de showroom kun je behalve winkelen ook proeven. Je kunt er private tastings boeken of ‘gewoon’ een kopje koffie bestellen (vanaf 3 euro voor een espresso). Knus kun je het er niet noemen, maar wat verwacht je als je in een toonzaal gaat koffieleuten?