Opgevoerde fatbikes zorgen op steeds meer plekken voor onveiligheid in het verkeer. De gemeente Amsterdam dringt bij de Tweede Kamer aan op maatregelen. Met tientallen andere partijen vraagt Amsterdam om een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes, een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd en een campagne om ouders en kinderen op de gevaren te wijzen.
De verkeersveiligheid kan niet langer wachten, stelt een coalitie van bijna 50 gemeenten waaronder Amsterdam, de Fietsersbond, de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL en Artsen Voor Veilig Fietsen. Gezamenlijk hebben zij een petitie opgesteld. Meer dan de helft van de slachtoffers van ongelukken met fatbikes zijn kinderen tussen de 10 en 14 jaar. Een kwart van de slachtoffers belandt met hersenletsel op de spoedeisende hulp.
De verkoop van opgevoerde e-bikes moet worden verboden, aldus Amsterdam en andere ondertekenaars. Zij vinden alleen een verbod op de verkoop van opvoersetjes niet voldoende. Ook moet er een onderzoek komen naar de invoering van een minimum-leeftijd. Jonge kinderen kunnen de gevaren van rijden met snelheden van 40 tot 50 kilometer per uur nog niet inschatten, zo stelt de coalitie.
Op zeer korte termijn moet er een landelijke voorlichtingscampagne komen over de regels en gevaren van het opvoeren van e-bikes, vinden Amsterdam en de andere ondertekenaars. Een ongeluk kan grote financiële schade opleveren. Mensen die op een opgevoerde e-bike rijden, zijn niet verzekerd. Als ze iemand aanrijden, kunnen ze opdraaien voor de ziekenhuiskosten en een schadevergoeding.
In Amsterdam is de politie begonnen met strengere controles op fatbikes. Bij een controle in West deelde de politie recentelijk veel boetes uit voor onder meer te hard rijden en slecht werkende remmen. Overtredingen kunnen makkelijker worden vastgesteld nu de politie beschikt over een rollenbank.