Als de Noord/Zuidlijn komt, gaat lijn 14 eruit. Bewoners uit met name Bos en Lommer en Nieuw-West voelen zich gedupeerd en kwamen vrijdagavond bijeen om in gesprek te gaan met directeur Alexandra van Huffelen van het GVB.
Het organisatie-comité ‘Tram 14 mot blijfe’ had vrijdagavond het zaaltje in het Wachterliedplantsoen behoorlijk vol gekregen met bewoners en andere belanghebbenden. De GVB-directeur moest ze teleurstellen. “Ik ga u vertellen dat u er niet beter van wordt.” Volgend jaar, als met het starten van de Noord/Zuidlijn het nieuwe vervoerplan van het GVB in werking treedt, gaat tachtig procent van de reizigers erop vooruit. Vier procent gaat erop achteruit. “En dat bent u inderdaad”, hield de GVB-directeur haar gehoor voor.
De reden: bezuinigingen. Het GVB krijgt volgens de directeur minder subsidie en moet dus schrappen. De lijn is -op de 16 en 24 na- de minst drukke van Amsterdam. En van alle GVB-trams die van West naar Oost lopen, heeft tram 14 gemiddeld de minste passagiers. Dus die moest sneuvelen. Dat het niet druk is in die tram, wil er bij meesten in de zaal niet in. “De stad in, of de stad uit, die tram zit altijd vol”, is een opmerking uit de zaal.
De organisatie toonde een filmpje met in de hoofdrol twee dames en een rollator, die laten zien dat een ritje van West naar Oost met overstap 50 minuten in plaats van de huidige 25 gaat duren. De vertraging duurt dus niet de door het GVB berekende vier minuten. “Zo snel overstappen lukt echt niet met een rollator.” En nog gevaarlijk bovendien, door de drukte in de binnenstad zo benadrukten de dames vrijdag nog maar eens.
In het publiek waren gisteren veel ouderen en bewoners met een beperking. Boekhandelaar Monique Burger verbaast zich erover dat er behalve zij niet meer ondernemers zijn van de Bos en Lommerweg. “Dit gaat voor ons heel veel schelen.” Bovendien, zo zegt ze, gaan niet alleen bewoners met een beperking iets merken van het schrappen van de tram. Bij haar in de zaak komen juist veel jonge ouders met kinderwagens met lijn 14. “Die zijn dan verhuisd van Bos en Lommer naar Nieuw-West en komen in hun oude buurtje hun boodschappen doen.”
Het wil er bij velen niet in dat het GVB geen geld heeft. “Maar u verkoopt toch meer kaartjes?”, zo oppert iemand. Van Huffelen: “Dat is zo, maar ik krijg ook steeds minder subsidie.” Anderen verdenken het GVB ervan de reiziger in de Noord/Zuid-lijn te dwingen, omdat die nou eenmaal zoveel geld heeft gekost. “De Noord/Zuidlijn is blijkbaar de koninklijke weg die we allemaal moeten nemen.”
Voorzitter Ahmed Baâdoud van stadsdeel Nieuw-West noemde het onwenselijk dat straks 150.000 mensen uit zijn stadsdeel verstoken blijven van een goede Oost-West-verbinding. En hij vindt dat die juist nodig is, nu het stadsbestuur het toerisme in de stad wil spreiden. Bestuurder Fenna Ulichki van stadsdeel West wil vooral in gesprek met GVB en het stadhuis om ‘nog eens goed te kijken naar de bereikbaarheid van haltes’. “Wij hebben vanavond alles gehoord en we nemen het mee naar de wethouder.”
Alexandra van Uffelen erkent dat ze voor duivelse dilemma’s staat, maar dat ze die keuzes binnen de politieke kaders moet maken. Wie wil dat tram 14 moet blijven, moet dus op het stadhuis zijn. En daarvan was -behalve raadslid Wil van Soest van de Ouderenpartij- niemand aanwezig. Tram 14 stopt -nu nog wel- bij de Stopera.