Buurtmedium De Westkrant bestaat 10 jaar. Donaties zorgen ervoor dat we dagelijks nieuws en tips uit West kunnen brengen. Betrouwbaar, gratis en met oog en hart voor de buurt. Betrokken lezers doneerden dit jaar al ruim 8.000 euro. Hartelijk dank! Wil je ook bijdragen, doneer dan via deze link zodat we in 2025 door kunnen blijven gaan.
Een mijlpaal: De Westkrant bestaat 10 jaar in december 2024. Ons buurtmedium begon als blog met drie artikelen per week. Bijna 7000 artikelen later is De Westkrant de grootste onafhankelijke nieuwsbron voor Amsterdam-West. Actueel, betrouwbaar en betrokken. Met tips over horeca, winkels en leuke dingen die je kunt doen. Lezers weten dit te waarderen: De Westkrant blijft groeien.
Nieuwe, leuke dingen
Oprichters Richard Mooyman en Martine de Vente zagen in 2014 dat media veel nieuws in West lieten liggen. En als West in het nieuws kwam, was dat vaak op een negatieve manier. Denk aan overvallen en andere criminaliteit. Ondertussen begon het stadsdeel ook te veranderen in een gewilde plek waar veel nieuwe, leuke dingen gebeurden. Met nieuwe horeca en bezoekersmagneten als De Hallen en de Westergasfabriek.
Buurtnieuwtjes
De Westkrant begon te schrijven over de gentrificatie, de knellende woningmarkt en al die opkomende horeca. En doet dat nog steeds. De stukken van Patricia Jacob over nieuwe restaurants, koffiezaken en winkels zijn populair, evenals haar lijstjes met goede adressen en leuke activiteiten. De Westkrant bericht ook over lokale politiek, cultuur en nieuwtjes uit de buurten van West: De Baarsjes, Bos en Lommer, Oud-West en Westerpark.
Groot lezerspubliek
Vrij snel na de oprichting trok De Westkrant aandacht van adverteerders. Lokale ondernemers, organisaties, culturele instellingen en grotere bedrijven weten ons te vinden. Met betaalde partnerbijdrages bereiken zij een groot publiek in West. Naast donateurs heeft ons buurtmedium deze adverteerders hard nodig, evenals subsidie uit het Buurtmediafonds van stadsdeel West.
Journalistiek kost geld
Al deze bedragen zorgen ervoor dat onze begroting rondkomt. Met moeite, want de redactie wil altijd meer dan het budget toelaat. Goede journalistiek heeft een prijs. We zijn er trots op dat De Westkrant bestaat. Vanzelfsprekend is dat niet in deze tijd waarin grote social mediabedrijven de dienst uitmaken. En elke dag proberen adverteerders weg te kapen, ook uit onze buurt.
Eigen nieuwsbrief
Om minder afhankelijk te worden van platforms als Facebook, instagram en X zijn we al jaren geleden een eigen nieuwsbrief begonnen. Die sturen we elke donderdag (gratis) per e-mail naar onze abonnees. Dat zijn er al ruim 5700, een aantal dat gestaag blijft groeien.
Aantrekkelijk voor adverteerders
Onze nieuwsbrief is ook voor adverteerders aantrekkelijk. Je kunt er je boodschap rechtstreeks onder de aandacht brengen bij een groot publiek in West. Mensen die onze nieuwsbrief graag ontvangen en ook lezen. Een stuk effectiever dan adverteren op een rommelige, eindeloze timeline van sociale media met kattenfilmpjes, influencers die producten pluggen, polariserende berichten en erger.
Adverteren bij De Westkrant en zo ons buurtmedium steunen? Kijk hier naar de mogelijkheden om een groot publiek te bereiken in West.
Doneren aan De Westkrant? Dat kan via deze link. Eenmalig, of liever nog op regelmatige basis. Dat kun je makkelijk weer stopzetten. Hartelijk dank!
De Westkrant in cijfers
De nieuwsbrief van De Westkrant heeft 5750 abonnees. Onze website telt maandelijks tussen de 50.000 en 80.000 bezoekers. Op Facebook heeft De Westkrant bijna 10.000 volgers, op Instagram ruim 5000. De Westkrant is verder te vinden op Bluesky en Threads. Op X (2300 volgers) is De Westkrant half december gestopt met posten.