‘Ons’ kledingmerk Daily Paper in expositie over Marokkaanse mode

Ook succesnummer Mastoor uit Nieuw-West is van de partij

Expositie MODA in Centraal Museum, Utrecht. Rechts een creatie van Daily Paper. (Foto Patricia Jacob)
Hoogstins2024

Verschillende modemerken in (Nieuw-)West hebben Marokkaanse roots. Een paar daarvan zijn nu te zien op de expositie ‘MOḌA – Moroccan Fashion Statements’ in het Centraal Museum in Utrecht.

Een strapless avondjurk met heupstrik, kaftans met geometrische figuren, een koningsblauwe jersey broek met laaghangend kruis, een witte jurk in de stijl van soapdiva Alexis Colby uit Dynasty. Een bezoek aan de nieuwste expositie in het Utrechtse Centraal Museum is als een trip door fashion wonderland en brengt flink wat kleur op een gemiddelde herfstdag.

Koningin Máxima
Op 2 oktober opende koningin Máxima de tentoonstelling waar ik ben: ‘MOḌA – Moroccan Fashion Statements’. In het Marokkaans en Berbers is ‘Moda’ spreektaal voor mode. De gelijknamige expositie, die nog tot met 2 maart 2025 is te zien, draait om de veelzijdigheid van hedendaagse makers uit Marokko en ontwerpers met Marokkaanse roots in Nederland. “De tentoonstelling brengt het artistieke werk en de persoonlijke verhalen van cutting-edge ontwerpers en kunstenaars samen”, aldus de organisatie.

Tamy Tazi
De diversiteit van het Marokkaanse modelandschap komt terug in de zeven thema’s van de expo, van kosmopolitisch tot monumentaal. Daarbinnen is werk te zien van bijvoorbeeld de gevierde Marokkaanse modeontwerpster Tamy Tazi en Hassan Hajjaj, een visueel kunstenaar die zijn tijd verdeelt tussen Londen en Marrakech. Ook zijn er creaties van ontwerpers die een link hebben met Amsterdam-West en Nieuw-West.

Daily Paper
Zo kun je in de tentoonstelling niet op de streetwear van Daily Paper heen.  Dit kledingmerk, dat is opgericht door Jeffrey Osei, Hussein Suleyman en
Abderrahmane Trabsini, is zó rendabel dat de heren in 2022 in de  Quote’s Top 100 Jonge Miljonairsterechtkwamen. De flagshipstore zit in Oud-West, in de Bilderdijkstraat. F1-coureur Lewis Hamilton is Daily Paper-fan en hij is zeker niet de enige. De zaak staan op onze ‘mooie mannen-adreslijst’.

Bled
Misschien heb je gehoord van Bled? Issame Haryachi en Ilham Lakhal lanceerden dit label in 2023 bij T’s Teabar in De Baarsjes. Naar eigen zeggen willen ze met hun kleding de culturele rijkdom van Marokko vieren en delen. Behalve hun werk is er ook een creatie van Mina Abouzahra op de expo te zien: het Roukia Cabinet. De Nederlands-Marokkaanse interieurontwerpster initieerde ooit het sociaal kunstproject ‘One Square Meter Berber’ in Westerpark. Hierbij werkten Marokkaanse vrouwelijke ambachtslieden samen met gerenommeerde Nederlandse designers.

Mastoor
Ook Mastoor is van de partij. Modeblad Elle schreef dit interessante artikel over dit bedrijf, met een winkel op het Abraham Staalmanplein in Nieuw-West. ‘Mastoor’ betekent beschermd en bedekt. Een Islamitische waarde waar veel moslims zich aan houden. De meeste mensen leggen een link tussen de islam en de bedekking van de vrouw. Terwijl in deze religie de bedekking van de man ook belangrijk is. Vanuit de behoefte om kleding te dragen die zowel modebewust is als de islamitische richtlijnen volgt, richtten Abid Tounssi en zijn vrouw Fadma Akdimi het merk Mastoor op. Inmiddels is dit merk wereldwijd bekend, ook onder niet-moslims. De oprichters werken veel samen met lokale ondernemers als Baba Muntar, een Ghanese kleermaker in Westpoort, en Teabar T’s uit De Baarsjes.

Chnaou
Naast de merken die op de Utrechtse expositie zijn vertegenwoordigd, zijn er nog veel meer Marokkaans-Nederlandse modeinitiatieven. Laatst ontdekte ik conceptstore Chnaou in de Kolenkit. Zoals je hier kunt lezen heeft de eigenares haar eigen lijn in khimaar, een islamitische hoofd- en schouderbedekking voor vrouwen. Elke hoofddoek is uniek en met de hand vervaardigd. Voor dit maatwerk gebruikt ze soepel vallende stoffen, zoals zijde.

Inesino
Vorig jaar opende Malika Ahrouch in de Jan Evertenstraat een winkel met kleding van haar modelabel Inesino. De zaak is inmiddels dicht, maar op haar sociale media laat ze weten dat ze een nieuwe locatie zoekt. ‘Dress to change a life’ is het motto van haar bedrijf. Met de kleding wil Malika vrouwen in Nederland laten schitteren én iets doen voor professionele naaisters in Marokko. Met Inesino creëert ze werkgelegenheid voor vakvrouwen in kansarme situaties. Ze wil ze ‘uitdagen en leren hun creativiteit te gebruiken’. Voor hun creaties krijgen zij ‘een eerlijk bedrag’. Op die manier helpt Malika hen om hun maatschappelijke en financiële positie te verbeteren.

 

Malika Ahrouch. (Foto Patricia Jacob)
DeWestkrant