Amsterdam moet twee ’fietsringen’ krijgen rond het centrum, waarvan één van West naar Zuid. Het moeten royale routes worden waar fietsers comfortabel en veilig kunnen doorrijden. Dat staat in het Meerjarenplan Fiets 2017-2022, dat vrijgegeven is voor inspraak.
De eerste fietsring komt te lopen via Marnixstraat, Weteringschans en Sarphatistraat. Deze ’binnenring’ zal stap voor stap worden getransformeerd tot een ’hoogwaardige en veilige fietsroute’. De ambitie van de gemeente is om de maximum-snelheid te verlagen naar 30 km/u, doorgaand autoverkeer te weren en de route in te richten als fietsboulevard.
Buitenring voor de fiets
Daarnaast komt er een onderzoek naar de mogelijkheden van een tweede fietsring door West en Zuid. Deze ’buitenring’ voert fietsers via de Bilderdijkstraat en Eerste Constantijn Huygensstraat naar het Museumplein en de Ceintuurbaan. Het gaat volgens het meerjarenplan om ’royale fietsroutes’. De drukke fietsroute in de Kinkerstraat zal worden verbreed.
Het Meerjarenplan Fiets bevat een groot aantal maatregelen om het steeds drukkere fietsverkeer in de stad in goede banen te leiden. De grootste knelpunten in het fietsnetwerk en het fietsparkeren moeten worden aangepakt. De totale kosten worden geraamd op 54 miljoen euro.
Fiets meest gebruikt in West
In West is de fiets het meest gebruikte vervoermiddel tot een afstand van tien kilometer. Van de verplaatsingen gebeurt in West 55% op de fiets, 26% per auto en 19% per openbaar vervoer. Alleen in het centrum ligt het fietsgebruik hoger. In Nieuw-West is de auto met 49% het meest gebruikte vervoermiddel. Op de fiets stapt 32% en met het openbaar vervoer reist 20%.