Het plan om tramlijn 14 op te heffen, heeft geleid tot verontwaardigde reacties uit West en Nieuw-West. Het GVB wil de tram schrappen zodra in de zomer van 2018 de Noord-Zuidlijn gaat rijden. Er is te weinig vervoersvraag voor de tramlijn, stelt het bedrijf.
Het voorstel stuit op onbegrip van gebruikers, die stellen dat zij vaak in een volle lijn 14 staan. ’GVB is gek geworden’, ’belachelijk’ en ’superdom’ zijn nog milde kwalificaties die op sociale media werden geuit na berichtgeving van De Westkrant. ’De tram 14 die ik regelmatig wil nemen, is vaak zo druk dat er niet eens plek is voor onze kinderwagen’, aldus een gebruikster.
‘Overvol’
Een ander meldt dat de lijnen 7 en 14 juist wel vaker mogen rijden omdat ze de laatste maanden ’overvol’ zitten, onder meer met toeristen. ’Leeg? Echt niet. Straks dan zeker op het dak van tram 12 gaan zitten?’, schrijft een andere passagier. Dagelijks bestuurder Ronald Mauer van stadsdeel Nieuw-West twitterde: ’Tram 14 weg? Mijn verbinding van Tuinstadhuis naar Stopera, dat kan toch niet?’
Lijn 7
Het GVB-plan houdt ook in dat tram 7 zo snel mogelijk verdwijnt uit de Witte de Withstraat en de Jan Evertsenstraat. De 7 gaat rijden over de Hoofdweg. Het GVB stelt dat er te weinig reizigers zijn voor twee tramlijnen (de 7 en 14) in Geuzenveld/Slotermeer. Het bedrijf heeft het aantal instappers vergeleken, en geconcludeerd dat de 14 kan worden opgeheven omdat die minder opstappers heeft.
Vaker overstappen
Het OV-netwerk in de stad gaat door de opening van de Noord-Zuidlijn ingrijpend op de schop. Passagiers reizen gemiddeld sneller, maar moeten vaker overstappen, zo is de boodschap van het GVB. Lijn 1 bijvoorbeeld rijdt straks niet meer rechtstreeks van het Surinameplein en Overtoom naar het centrum. Daarvoor in de plaats komt de nieuwe, flexibele tramlijn 3B tussen Surinameplein, Overtoom, Leidsestraat en Centraal Station die niet op alle tijdstippen van de dag zal rijden.
Westergas beter bereikbaar
Maar ook zijn er buurten met nieuwe rechtstreekse verbindingen, zoals de Staatsliedenbuurt. Tram 5 krijgt straks als eindpunt de Van Hallstraat bij de Westergasfabriek, in plaats van Centraal Station. Dat betekent dat buurtbewoners en bezoekers van Westerpark een rechtstreekse tramverbinding krijgen met onder meer station Zuid (Noord-Zuidlijn en NS), de Zuidas en Buitenveldert/Amstelveen. De Van Hallstraat is nu al eindpunt van lijn 10.