Een proef in Amsterdam met flitspalen langs wegen met een maximumsnelheid van 30 km/u is succesvol verlopen. Het Openbaar Ministerie wil op meer plekken de 30 km/u gaan handhaven. Dit in aanvulling op andere snelheidsremmende maatregelen.
Weggebruikers in Amsterdam (en ook elders in het land) moeten dus rekening houden met een grotere kans op een boete als zij harder rijden dan 30 km/u waar dat niet is toegestaan. Dit is de limiet op de meeste wegen in Amsterdam sinds december 2023. Een lagere snelheid vermindert het risico op ernstige verkeersongelukken.
Structureel handhaven met flitspalen was nog niet mogelijk omdat er geen duidelijke eisen waren aan de inrichting van een weg met 30 km/u, aldus het OM. Nu zijn die er wel. In Amsterdam zijn inmiddels op veel plekken markeringen met het getal 30 aangebracht om de rijstrook smaller te laten lijken.
De pilot laat zien dat handhaven met flitspalen op 30 km/u effectief kan zijn, zo stelt het OM. De flitspalen zorgden er volgens het OM mede voor dat de gemiddelde snelheid is gedaald, en daarmee het risico op (ernstige) ongevallen. Verplaatsbare flitspalen zijn neergezet langs onder meer de Postjesweg bij de kruising met de Hoofdweg en de Burgemeester Röellstraat.
Bij het beoordelen van locaties voor handhaving wordt gekeken naar ‘een geloofwaardige weginrichting, de risico’s (zoals oversteekplaatsen en kruisingen) en de inzet van andere maatregelen die het verkeersgedrag beïnvloeden, zoals educatie en campagnes’, aldus het OM.