Nieuw meldpunt voor overlast verwarde personen

Voor het melden van overlast door verwarde personen is nu een nieuw, centraal telefoonnummer: 020 – 55 25 000. Amsterdammers kunnen hier meldingen doen over ‘personen met onbegrepen en/of onveilig gedrag’, aldus de gemeente. Dit Meldpunt Zorg en Woonoverlast is 24 uur per dag bereikbaar. 

Veel inwoners weten niet goed waar ze terechtkunnen met meldingen over overlast of zorgen, zo blijkt uit een evaluatie. Er waren verschillende ingangen en telefoonnummers. Deze telefoonnummers zijn nu vervangen door 020 – 55 25 000. Ook online meldingen worden nu centraal opgepakt.

De gemeente noemt deze voorbeelden van meldingen die kunnen worden gedaan:

  • Iemand die ineens verward, agressief of overlastgevend gedrag vertoont
  • Er veel last is van lawaai, stank, vervuiling door buurtbewoners.
  • Mensen zich bedreigd voelen in de buurt.
  • Iemand geen hulp ontvangt, terwijl deze persoon ernstige problemen heeft.
  • Iemand zichzelf, of zijn of haar huis ernstig verwaarloost.

Huisbezoek
De persoon aan de lijn zorgt dat de melding snel wordt beoordeeld, aldus de gemeente. Afhankelijk van de melding stemt het team direct af met stadsdeel, politie, Actiecentrum Veiligheid en Zorg en GGD. Zonodig wordt de melding ook besproken met de woningbouwcorporatie of krijgt de GGZ het verzoek om mee op (huis)bezoek te gaan.

Groei incidenten
Het aantal overlastgevallen door personen met onbegrepen en onveilig gedrag is de laatste jaren gegroeid. Ook het aantal incidenten met dodelijke afloop is toegenomen. Zo was er in 2023 een geruchtmakende dodelijke steekpartij in de Robbert Scottstraat in Bos en Lommer. Het zorgsysteem rond de dader schoot tekort, zo werd geconcludeerd na onderzoek

Uit evaluatie blijkt dat de samenwerking tussen partijen uit het veiligheids-, zorg- en woondomein beter kan, zo stelt de gemeente. “Die aanbevelingen worden nu opgevolgd.”

DeWestkrant