We doen onze horecaondernemers geen recht als we coronajaar 2020 samenvatten in een top 3-tje. Dit jaaroverzicht gaat over veerkracht en creativiteit. En uiteraard ook over de culinaire hoogtepunten. “Bij Rue de Bastille val je van de ene specerij in de andere. Alles is er zó goed gedoseerd dat het verfijnd en elegant is.”
Dat virussen geen grenzen kennen, bleek op 15 maart. Op die dag vertelde de premier dat Nederland in een ‘intelligente lockdown’ zou gaan. Op die manier zouden we het coronavirus – dat een ver-van-onze-bedshow leek te zijn – eronder krijgen, sprak hij hoopvol. Als gevolg van deze gedeeltelijke sluiting moest de horeca voor drie weken dicht.
Inmiddels zitten we in de strengste lockdown tot nu toe en is de horeca wéér dicht. De opening in de zomermaanden, weliswaar met beperkingen, bleek een tijdelijke adempauze te zijn. Vaste lasten lopen door, terwijl de inkomsten dalen én toekomstperspectief ontbreekt. De overheid biedt compensatie, maar bij lange na niet voor 100 procent, zeker niet bij starters. Ga er maar aan staan om onder deze omstandigheden een bedrijf te runnen! Dat vergt wel erg veel creativiteit en slagvaardigheid. Maar goed dat onze ondernemers dat allemaal in huis hebben.
Quarantainepakketten
Dat bleek al bij de eerste lockdown. In een mum van tijd bood het een na het andere restaurant afhaalmaaltijden aan en regende het bezorgopties. Onze ‘Steun de lokale horeca-lijst’ dijde dan ook met de dag uit. Behalve maaltijden gingen veel zaken complete quarantainepakketten aanbieden, zoals het Kaas en Bier Pakket van Gebrouwen door Vrouwen en de Jan Eef Quarantainebox. De culinaire ondernemers van de Kitchen Republic vulden hun Local Market Box met producten van onder meer Oh Na Mi Kimchien The Greek Deli.
Crowdfunding
Bij verschillende horecazaken kon je naast eten ook tegoedbonnen scoren. In mei gooide Checkpoint Charlie er zelfs een crowdfundingsactie tegenaan. Het populaire café aan de Nassaukade had inmiddels een schuld opgebouwd van 15.000 euro en vreesde de zomer niet te halen. Aanvankelijk hielden de eigenaren hun misère stil, maar toen de nood te hoog werd kwam ze in actie. Hun crowdfundingsactie werd een groot succes; binnen een dag stroomde er 5.000 euro binnen. Op dit moment is de zaak zaterdags open voor afhaal onder de naam Oliebowl: glühwein, warme chocolademelk en zelfgebakken oliebollen.
Essentiële winkels
Dat koks tijdens de coronacrisis nieuwe vaardigheden ontwikkelen en bijvoorbeeld gaan bakken, is ook iets wat je nu veel ziet. Zo kun je bij Fijnkost in Westerpark terecht voor biologisch desembrood en olijf-jalopeñobrioches uit eigen oven. Deze gloednieuwe bakker past in het rijtje van restaurants die het over een andere boeg gooiden om te overleven: de ene zaak werd een snuffelmarkt, de andere een expositieruimte. Piet de Gruyter aan het Van Limburg Stirumplein besloot levensmiddelen te verkopen, inclusief wc-papier, bier, vegan condooms en zelfgemaakte maaltijden. Door de coronaregels die op 15 december werden gelanceerd en waarbij slechts essentiële winkels open mogen zijn, moesten sommige horecaondernemers wéér het roer omgooien. Zo moest de eigenares van Bar Mick in de Spaarndammerstraat haar nagelnieuwe Barre Tijden Boetiek sluiten. In plaats van vintage kleding verkoopt ze nu iets wat wél mag: (afhaal)maaltijden. Precies zoals ze deed toen de corona-ellende begon.
Saamhorigheid
De uitdagingen die de horeca nu voor de kiezen heeft, hebben ook iets moois opgebracht. Een medewerker van Meneer de Wit heeft honger in De Baarsjes zei het zo: “De saamhorigheid onder horecaondernemers is groot. We zetten er met z’n allen de schouders onder.” Buurtbewoners steunen hun favoriete zaken waar ze kunnen. Volgens mede-eigenaar Maarten van Piet de Gruyter is zijn band met buurtbewoners nog sterker geworden en doen ze echt hun best om zijn zaak te steunen.
Kop gekost
Maar ondanks alle steun is het een feit dat onder deze benarde omstandigheden nu eenmaal niet elk bedrijf kan overleven. Zaken als Uncle Lee, Bistro Bentinck en Broer zijn inmiddels verdwenen. De populaire cafés Frits en Radijs zijn overgenomen. Of de coronacrisis hen de kop heeft gekost of dat de ondernemers écht iets anders wilden, is niet met zekerheid te zeggen. Maar het is wél zo dat de coronarestricties het een stuk lastiger hebben gemaakt om een horecazaak te runnen.
Ongelukkige timing
Behalve bedrijven die dit jaar hun deuren sloten, zijn er gelukkig ook nieuwe zaken bijgekomen. Een maand voordat de eerste lockdown begon, opende bijvoorbeeld Druis, specialist in ‘stevige Franse gerechten’, zijn deuren in het Bilderdijkpark. Otto Volante op de Overtoom beleefde in maart ‘een geweldige eerste week’, maar moest daarna weer dicht. Nieuwkomer Gertrude, ook in Oud-West, was in maart klaar om Amsterdam te veroveren met ‘creatieve seizoensgerechten’, maar moest ook al na een week dicht. Hetzelfde overkwam restaurant Kien aan het Witte de Withplein.
Spectaculair kerstmenu
Restaurant Kien, de opvolger van Nelis, was op 8 maart in De Baarsjes geland. Eigenaren Bart en Joost hadden jaren ervaring opgedaan bij klinkende horecanamen als Vinkeles en de Gebroeders Hartering en waren helemaal klaar voor hun eerste eigen zaak. Tussen de eerste en tweede lockdown konden de gedreven mannen eindelijk wat meer gas geven en laten zien wat ze in huis hebben. Bij hun ‘laagdrempelige zaak met goed eten’ strooiden ze met ‘originele borrelhappen’, ‘megabrokken buikspek’ en een ‘lekker boerse nicoise’. Nu de zaak weer dicht is, bieden ze afhaalmaaltijden aan, waaronder een van de 6 spectaculairste kerstmenu’s van West.
Zusje als inspiratiebron
Iets verderop houdt nieuwkomer Hannah’s een korte winterslaap. Deze ‘stek om te zoenen’ is van 16 december tot in ieder geval 3 januari dicht, ‘afhankelijk van de ontwikkelingen van het virus’. Op Facebook nodigt eigenares Laura iedereen nu al uit om volgend jaar een kerstborrel bij Hannah’s te halen. Wij kijken daar nu al naar uit: deze ontbijt-, lunch- en aperitivo-plek is namelijk uniek. Niet alleen omdat je er heerlijke, luchtige pancakes met vers fruit en agavesiroop kunt eten, maar ook omdat er een mooi idee achter zit. Laura liet zich bij de oprichting van haar zaak inspireren door haar zusje Hannah, die een verstandelijke beperking heeft. Bij Hannah’s kunnen mensen als haar zusje vaardigheden leren en zich verder ontwikkelen.Laura hoopt dat Hannah, als ze ouder is, in de zaak kan werken.
Nieuw in Nieuw-West
Dat er in West altijd wat gebeurt, bleek ook in november weer. In Oud-West, in de Bilderdijkstraat, opende de Poolse Kasia een zaak waarmee ze ‘de smaak van het Joodse district in Krakau’ naar Nederland wilde brengen: Kazik. In diezelfde maand zag ook Sabor Cubano het licht in de De Clercqstraat. Maar niet alleen in dit deel van West kwamen er zaken bij. Ook Nieuw-West kreeg er in juni een fraaie zaak bij: Kaap West aan de Sloterplas. Van alle nieuwkomers waren er twee waarbij Patricia de deur platliep en keer op keer bestelde: Rue la Bastille en Thai Thai Poppetje.
Rue la Bastille
Het eerste (afhaal)restaurant zit in de Eerste Constantijn Huygensstraat en is vernoemd naar de markt waar mede-eigenaar Kassimou als kind vaak kwam: La Bastille in de Algerijnse stad Oran. “Ik deed er met plezier boodschappen voor mijn moeder. Een geweldige plek: al die verschillende producten, kleuren en geuren én gezelligheid. Dat nostalgische, fijne gevoel dat ik op die markt had, wil ik doorgeven aan mijn klanten.” Nadat hij met zijn zakenpartner Youcef tien jaar een cateringbedrijf had gerund, besloten de mannen dit jaar een fysieke locatie te openen. En wat voor een! Volgens Patricia worden alle gerechten (kip tajine, vispakketjes) er ‘met zorg bereid’ en zijn ze ‘rijk van smaak’. “Je valt van de ene specerij in de andere. Het knappe is dat het niet ‘in your face’ is, maar zó goed gedoseerd dat het verfijnd en elegant is. Frisse smaken wisselen hartige en zoete smaken af.” Tel daarbij hun ‘liefde voor mooie ingrediënten’ bij op, en je hebt een zaak met ‘haute cuisine-waardige creaties’! Een aanrader, dus.
Thai Thai Poppetje
Datzelfde geldt voor Thai Thai Poppetje in de Van Speijkstraat. “Zodra je de deur opent, vergeet je Amsterdam en stap je in het bruisende Thaise straatleven”, aldus Patricia. In dat decor van ‘gekleurde lampionnen, Thaise vlaggetjes, plastic tafelkleden, ‘behang’ van Thaise kranten, felgekleurde bloemdecoraties’ kookt de Thaise moeder van Kora de sterren van de hemel, samen met Kora’s compagnon Mario. Sinds de zaak er is, zijn ‘de authentieke smaken van Bangkok én de rest van Thailand ook in West geland’. De signature dish is noedelgerecht khao soi, ‘een soep van rode en gele kokoscurry met verse eiernoedels erin en krokante erbovenop’. “Dit milde gerecht valt zijdezacht in je mond. Als je je ogen sluit en nog beter proeft, merk je dat er door de kokos heen wat pittigheid sijpelt. Verrassend en o zo verkwikkend.” In mei gaf Patricia de kokkin carte blanche bij het samenstellen van een verjaardagsdiner voor twee bij haar thuis. Ze noemt dit ‘de beste culinaire beslissing van 2020’: “Een bonte parade aan spannende gerechten en ook nog eens een soort bentobox met Thaise toetjes.” Thai Thai Poppetje gaat er van 21 december tot en met 6 januari tussenuit, maar daarna is het weer genieten geblazen.