Lovetrigger brengt de Kolenkit liefde, positiviteit én streetwear

Maarten Lambach, oprichter Lovetrigger. (Foto: Hans van der Vliet)
Hoogstins2024

Met Lovetrigger wil Maarten Lambach iets voor de Kolenkitbuurt betekenen. Online was zijn duurzame kleding al te koop, maar inmiddels is er ook een winkel aan de Bos en Lommerweg. “Ik heb echt een klik met hen, de jongeren komen hier vanzelf binnenvallen.”

Op het rijtje waar conceptstore Chnaou en fietswinkel Bakfix zitten, straalt sinds enkele weken Lovetrigger. Een zaak die t-shirts, hoodies, sweaters en andere streetwear etaleert. Binnenkort kun je op bestelling ook jassen, broeken en overhemden scoren. Grafische prints – cool en stoer. Basic kleuren met enkele uitschieters als roze, rood en knalgeel. Zelfs van een regencape weet Lovetrigger een must-have te maken. En die ongetwijfeld heerlijk warme zwart-witte sjaal lijkt me ook wel wat.

Liefde voor de wereld
De vier harten die het logo vormen, verklappen waar het merk voor staat. Volgens oprichter Maarten Lambach is Lovetrigger ontstaan uit liefde voor de wereld. Elk hart vertegenwoordigt een kernwaarde van zijn bedrijf: diversiteit, duurzaamheid, positiviteit en sociale impact.

Crowdfundcampagne
De streetwear is van biologisch katoen uit Europa en wordt in Amsterdam geproduceerd.  Voor de productie wil hij uiteindelijk gaan samenwerken met ‘getalenteerde jongeren uit een kwetsbare omgeving’, die worden begeleid door ‘ouderen met een achtergrond in de textiel.  “Vanaf 7 februari start ik een crowdfundcampagne”, vertelt hij. “Eerst wil ik Lovetrigger goed neerzetten, zodat het merk als magneet kan werken op jongeren. Hopelijk is er daarna snel ruimte voor jongeren en de begeleiding ervan.”

Bos en Lommerschool
Lovetrigger was al online present, maar om live te shoppen kun je nu naar de Bos en Lommerweg 260A, dichtbij de Bos en Lommerschool. Zoals Maarten hier vertelt, merkt hij dat de scholieren nieuwsgierig zijn naar de door hem ontworpen kleding. Ze zijn van harte welkom in de winkel én het atelier. Hij kan ze dan meteen vertellen over het idee achter het bedrijf. “Ik heb echt een klik met hen, ze komen hier vanzelf binnenvallen.”

Kolenkitbuurt
Hij legt uit dat hij niet alleen contact wil maken met jongeren, maar met de hele buurt. De voormalig voetballer en jeugdtrainer zit tjokvol plannen om vanuit Lovetrigger iets voor de Kolenkitbuurt te betekenen. Zo denkt hij aan een toernooi op het Johan Cruijffcourt met tenues vanuit gerecycled kledingmateriaal. “Er zijn veel manieren om jongeren een boost te geven en ze te helpen hun talent te ontdekken.”

Aminah
De entrepreneur is onlangs binnengelopen bij buurtorganisaties, zoals Aminah, een stichting die ontwikkeltrajecten verzorgt in ontmoetingscentrum Amina. In het naaiatelier leren vrouwen hoe ze hun ambachtelijke en ondernemende vaardigheden kunnen uitbouwen. Binnenkort maakt een van hen de overstap en gaat ze werken aan de collectie van Lovetrigger.

Marokkaanse ex-kleermaker
Ook denkt hij over manieren om oudere buurtgenoten met vakkennis in contact te brengen met zijn bedrijf. “Inmiddels is er al spontaan een Marokkaanse ex-kleermaker binnengekomen. Hij vertelde dat hij ons wil helpen. Het zou geweldig zijn om dit ambacht te behouden en over te brengen op de jongere generaties.” Houd Insta in de gaten als je benieuwd bent naar Maartens volgende stappen!

Foto Patricia Jacob
DeWestkrant