Kletsen zonder einde bij Nous op het Haarlemmerplein

Een van de vele koffie hotspots bij de Staatsliedenbuurt

Louis Tomasoa, mede-eigenaar Nous. (Foto Patricia Jacob)
Hoogstins2024

In een stad vol specialty coffee stores moet je je als nieuwkomer onderscheiden. Nous in de Haarlemmerbuurt doet dat met roze latte, magische limonade én gezelligheid.

The Burrito Maker leek onlosmakelijk aan het Haarlemmerplein verbonden te zijn, maar vandaag zag ik dat de Mexicaan in rook was opgegaan. In het hoekpand op 29HS stond nu in koeienletters Nous op de fris geboende ramen. “Waar is de Mexicaan gebleven?’, riep ik toen ik er binnenstormde. Het kwam er agressiever uit dan de bedoeling was. Ik had er nooit gegeten, maar opeens voelde dit als de meest urgente vraag van de dag. “Hij heeft hier tien jaar gezeten. Vanaf nu gaan wij hier minstens tien jaar zitten”, antwoordt Koen van Meersbergen, een van de twee nieuwe eigenaren.

Zoete broodjes van Selma’s
“We zitten hier nu zo’n vijf weken”, vult zakenpartner Louis Tomasoa aan. “Daarvoor waren we zo’n vijf weken aan het verbouwen.” Nous ziet er spic en span uit. Dat was de buren ook al opgevallen. “Ze kwamen speciaal langs om te vertellen dat het er zo mooi uitziet”, aldus Louis. Een wit interieur zonder frutsels, waar de kleur lila zorgt voor contrast. Vanuit hoge ramen vallen liters daglicht binnen. Zowel beneden als boven kun je zitten. Vanaf daar ontrolt het leven op straat zich als een film en kun je de zoetigheden in de vitrine observeren. “Deze koekjes hebben we zelf gebakken, maar de cinnamon- en cardamom buns komen van Selma’s uit West. Deze broodjes zijn alleen bij Selma en bij ons te koop.”

Nous latte
De eigenaren van Nous kennen elkaar van hun werk bij About, een kledingzaak voor mannen die ooit op de Haarlemmerdijk zat, maar nu alleen nog in de De Clercqstraat zit. “We zaten samen in de retail, maar zitten nu allebei in de specialty coffee.” Ze beseffen dat ze niet de enige aanbieder van kwaliteitskoffie zijn. Vandaar dat ze diverse ‘unique selling points’ hebben, de zoete broodjes uit West zijn daar een voorbeeld van. “Op dit moment ontwikkelen we een poeder voor onze Nous latte. Deze drank lijkt op een matcha latte, maar smaakt net even anders. Bovendien is ons drankje niet groen, maar roze.”

Gezelligheid
Louis vertelt dat ze nog iets bijzonders hebben: magic lemonade, een limonade van gember en andere antioxidanten (ontstekingsremmers). “Deze limonade, die heel gezond is, lengen we aan met Spa Rood. De drank is eerst blauw, maar door er citroen bij te doen wordt hij lila.” Enthousiast vertelt hij dat elke dag voorbij vliegt. “Het voelt niet als werken.” Dat gevoel hangt samen met iets anders dat Nous aanbiedt: gezelligheid. “Bij sommige koffiebars kijkt het personeel je amper aan; ze zijn ongeïnteresseerd of arrogant. Wij willen dat mensen zich hier thuis voelen en maken graag een praatje. Contact maken met mensen vind ik het leukste dat er is.”

Skina
Ik merk het aan hem. Binnen vijf minuten wisselen we tips uit en bespreken we plekken in de buurt. Louis woont nu in Noord, maar komt uit de Staatsliedenbuurt, uit de Van Hogendorpstraat. We hebben het over de eigenaar van De Buurman, en hoe knap het is dat hij van zijn snackbar een hotspot heeft gemaakt. De Algerijnse haute cuisine van Rue la Bastille komt ook voorbij. Sinds deze zomer hebben de eigenaren ook een koffiezaak: Skina in de Bilderdijkstraat. “Je moet echt lef hebben om recht tegenover het populaire Ikaria ook een koffiezaak te openen.” Ik knik en tetter door over hoe bijzonder het is dat je in Oud-West tot diep in de nacht Surinaams kunt eten, zoals bij Meo’s Colosseum en Casanova. Op de een of andere manier is het heel makkelijk om oeverloos tegen Louis aan te lullen.

Hairspa
Ondertussen komt de een na de andere klant binnen om een koffie te scoren. Nadat Jorrit en Anna van Selma’s met hun zoontje langs zijn geweest, komt een Rotterdammer binnen. Hij vertelt dat hij in 010 een bedrijf heeft, Tanoshi Hairspa, en dat hij op 17 november een filiaal in Amsterdam heeft geopend, op Prinseneiland. Een andere klant is daar net zo enthousiast over als ik: kom maar door met die hoofdmassage!

Trend
Ik zou hier makkelijk nog uren kunnen blijven, maar moet nu echt verder. “Ik merk dat mensen meer naar elkaar toe trekken”, zegt Louis. “Ze staan open voor contact.” Hij juicht die ontwikkeling toe, en signaleert nog een trend. “In de Haarlemmerbuurt vind je steeds meer specialty coffee stores* en zaken met vintage kleding. Met die combinatie onderscheidt de buurt zich van andere gebieden.” Hij heeft een punt. Misschien moet hij in een volgend leven marketing manager worden.

* Specialty coffee in de Haarlemmerbuurt: enkele adressen
Lova, Haarlemmerdijk 182
Toki, Binnen Dommerstraat 15
Wakuli, Haarlemmerplein 43
Zuivere koffie, Haarlemmerdijk 141

Nous. Foto Patricia Jacob.

 

 

DeWestkrant