Ondernemers in contactberoepen mogen vanaf vandaag weer aan de slag. Verslaggever Arjan peilde de stemming in West. Ze zijn blij dat ze eindelijk weer klanten mogen ontvangen, maar ook zijn er grote financiële zorgen.
Kapster Wida van Studio Colourful aan de Admiraal de Ruijterweg vindt het ontzettend spannend om weer open te gaan. “Ik kon niet wachten. We hebben maanden niet mogen werken.” Wida zit midden in een knipbeurt, maar komt even naar de balie gerend. “Vorig jaar hebben we in totaal vijf maanden niet gewerkt. Voor mij was het niet alleen het financiële plaatje, maar ook het sociale aspect. Ik miste mijn klanten, het is mijn leven.” Gauw gaat ze weer verder met knippen.
Heel blij
Maaike is masseur en bezoekt haar klanten aan huis met een massagestoel. Ze heeft verder een praktijk aan huis in de Marco Polostraat en bezoekt ook bedrijven met haar stoel. Zometeen heeft ze twee klanten die naar haar komen. “Ik heb Tozo-steun gekregen en daar ben ik ontzettend blij mee”, zegt Maaike. “Financieel red ik het en dat geeft enorme rust. Dat ik niet kan werken is vreselijk, maar ik verveel me nooit. Ik heb allerlei vrijwilligersbaantjes en mantelzorgtoestanden. Genoeg te doen dus, maar ik ben heel blij dat ik weer lekker mag masseren.”
Geen steun
Bij salon Royale in de Kinkerstraat is het een heel ander verhaal. “Slecht, slecht, heel slecht”, roept Abatto uit, als hem gevraagd wordt naar de afgelopen maanden. “Ik heb alles op krediet moeten kopen, geen steun, heel slecht. Voor alle kapsalons is het hetzelfde. Werk je zes maanden voor krediet. Hard werken voor achterstand. Heel erg.”
Wachten
De zaak is gelukkig wel gevuld met klanten die geknipt willen worden. Achterin de salon werkt schoonheidsspecialiste Shirley. Ze heeft vandaag nog geen klanten gehad. “Voor mij geldt hetzelfde als voor mijn collega-kappers in de zaak. Heel slecht dus, geen inkomen of steun gehad. Ik wacht op klanten, ik wacht op alles.”