De kans op een fietsbrug tussen West en Noord is gegroeid nu er plannen zijn om de cruiseterminal te verplaatsen. Wethouder Kajsa Ollongren wil dat de Passenger Terminal Amsterdam verdwijnt uit het centrum, omdat de passagiers zorgen voor te veel drukte in de binnenstad.
Bijkomend voordeel is dat een fietsbrug bij de Silodam naar Noord eenvoudiger en goedkoper kan worden uitgevoerd. De haalbaarheid -die nog door de gemeente wordt onderzocht- neemt daarmee toe. Xoomlab maakte eerder een ontwerp voor de grootste ophaalbrug ter wereld, die alleen voor cruiseschepen open zou moeten.
De kosten van een brug tussen West en Noord zijn geschat op tussen de 65 en 110 miljoen euro, afhankelijk van de grootte van het beweegbare stuk brugdek. Als er geen cruiseschepen meer langsvaren, kan mogelijk worden volstaan met een goedkopere variant die helemaal niet meer open hoeft. Binnenvaartschepen zouden er onderdoor kunnen varen.
De nieuwe afmeerplek voor de cruisevaart staat nog niet vast. Het havenbedrijf kijkt al enige tijd naar de Houthaven, Coenhaven en de Noorder IJplas in Noord. Het leek daarbij vooral te gaan om een aanvulling van de huidige Passenger Terminal Amsterdam. Maar door de uitspraken van Ollongren lijkt het erop dat de gehele cruisevaart naar een van deze drie plekken zal worden verplaatst.