De aanleg van een kabelbaan over het IJ is goed mogelijk. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek door ingenieursbureau Arcadis en UNStudio, zo stellen de initiatiefnemers. De kabelbaan zou West met Noord moeten verbinden met opstappunten in de Minervahaven (bij de wijk Houthaven) en de Marinahaven in Noord.
Initiatiefnemers Bas Dekker en Willem Wessels haalden met een crowdfundingactie geld op voor het nader onderzoek. De kabelbaan kan volgens hen een belangrijke rol spelen bij het vervoer in de toekomstige Haven-Stad, waarbij 40.000 tot 70.000 woningen worden gebouwd aan zowel de noord- als zuidkant van het IJ.
Fietsen
De investeringskosten voor een eerste aanlegfase tussen de Cornelis Douwesweg in Noord en de Minervahaven bedragen circa 90 miljoen euro. Deze eerste fase kan volgens Dekker en Wessels ruim voor het 750-jarig bestaan van Amsterdam en SAIL in 2025 in bedrijf zijn. Dagelijks worden 2.500 tot 4.400 gebruikers verwacht die retour reizen. Zij kunnen ook fietsen meenemen.
Westergasfabriek
In een tweede fase kan de kabelbaan worden verlengd van de Minervahaven naar de Hemknoop bij de Spaarndammerbuurt. Dit is de plek waar op termijn mogelijk een metrostation op de verlengde Ringlijn en een NS-station worden aangelegd. In het onderzoek wordt nadere studie naar verlenging van de kabelbaan vanaf de Hemknoop naar de Westergasfabriek of Sloterdijk aanbevolen.