Fietsers in Istanbul voelen zich volgens recent onderzoek het minst veilig. In Amsterdam hebben fietsers een iets beter gevoel, maar écht safe voelen ze zich niet. Dat heeft vooral te maken met de aanwezigheid van elektrische vervoermiddelen, zoals e-bikes. Ook in West hebben we daar last van.
Amsterdam scoort niet goed in het onderzoek dat databureau Cyclomedia jaarlijks laat uitvoeren. Uit de zogeheten Urban Road Safety Index 2023, blijkt dat fietsers zich het veiligst voelen in Tallinn. De hoofdstad van Estland staan dan ook bovenaan de lijst van de 25 Europese steden uit het onderzoek. Istanbul bungelt onderaan, Amsterdam zit daar iets boven en staat op de 21ste plaats. Het gaat om een onderzoek onder in totaal 7500 fietsers, onder wie 300 Amsterdammers.
Opkomst elektronische vervoermiddelen
Uit het onderzoek blijkt dat nog maar 59 procent van de Amsterdamse fietsers zich veilig voelt in het verkeer. Een jaar geleden was dat nog 72 procent. Bijna de helft van de verkeersdeelnemers zegt soms een omweg te nemen om gevaarlijke kruispunten in de stad te mijden. Elektrische fietsen, steps en (deel)scooters dragen sterk aan dat gevoel van onveiligheid bij. De meeste Amsterdammers (79 procent) denken dat de opkomst van die elektrische vervoersmiddelen leidt tot meer ongelukken.
Proef
In reactie op dit onderzoek zegt wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) tegen AT5: “De veiligheid voor fietsers moet echt beter in onze stad. We moeten voorkomen dat mensen op andere vervoersmiddelen overstappen, omdat fietsen samen met lopen de gezondste manier is om door de stad te gaan. In december gaan we op de meeste wegen in Amsterdam naar maximaal 30km/u en daardoor verwachten we dat het verkeer een stuk veiliger wordt. Maar er is meer nodig om ook de fietspaden veiliger te maken. Daarom bespreken we met het Rijk of we een maximumsnelheid op het fietspad kunnen invoeren en of grotere elektrische fietsen, zoals bezorgbakfietsen, over de rijbaan kunnen rijden. Komend voorjaar starten we al met een proef waarbij fietsers die sneller willen rijden op de rijbaan kunnen fietsen op een weg waar 30 km/u is ingevoerd. Zo creëren we weer meer lucht op de fietspaden.”
Fatbike met gashendel
Vorige maand schreven we ook al over de veiligheid van fietsers. De Fietsersbond Amsterdam concludeerde dat van de ruim 300 meldingen bij het eigen meldpunt ongevallen, er bijna 50 uit West kwamen. “Veel fietsers zijn bang geworden, het plezier gaat eraf.” Bij een kwart van deze ongevallen was een e-bike betrokken. Een paar maanden eerder had de politie in West een elektrische fatbike met een gashendel in beslag genomen. De bestuurder kreeg een proces-verbaal. De fatbike kon volgens de politie meer dan 40 kilometer per uur. “Met zulke snelheden over de smalle fietspaden in ons werkgebied levert gevaarlijke situaties op. Daarom blijven we hier actief op controleren”, zo stelt de politie.