De Foodhallen in de Kinkerbuurt gaan zeker een half miljoen bezoekers per jaar trekken. Dat verwachten de initiatiefnemers van de nieuwe culinaire markt in de voormalige tramremise. De kooplieden van de Ten Katemarkt juichen de Foodhallen toe, zij verwachten meer klandizie door de voorspelde bezoekersstroom.
In De Hallen wordt druk verbouwd in het deel waar de foodmarkt dit najaar de deuren opent. Zo’n 20 tot 25 ondernemers moeten hier culinaire hoogstandjes gaan verrichten. ’’Van burgers en seafood tot Indonesisch en Vietnamees. Als het maar origineel is en kwalitatief goed’’, aldus Rakish Gangapersad, een van de vier initiatiefnemers.
Verspreid over de hallen komen tafels en banken, waar bezoekers met hun eten kunnen aanschuiven. Verder worden twee restaurants geopend: brasserie Halte 3 -met een sfeer die vintage chique wordt genoemd- en Meat West, dat een ’stoere’ kaart krijgt met vleesgerechten. Er wordt nog gezocht naar enkele culinair ondernemers voor de Foodhallen en personeel voor beide restaurants.
Miljoenen eters
De Foodhallen zijn geïnspireerd door grote indoor voedselmarkten in buitenlandse steden, zoals Madrid en Londen. De Hallen moeten uitgroeien tot een hotspot voor culi’s en foodies in de stad. De raming van 500.000 bezoekers per jaar is nog aan de voorzichtige kant, stellen de bedenkers. De markten in Madrid en Londen trekken elk rond de vier miljoen eters.
De Foodhallen zijn goed voor de Ten Katemarkt direct naast de voormalige tramremise, zo denkt Gangapersad. De markt trekt momenteel niet meer dan 50.000 bezoekers per jaar, die ook relatief weinig uitgeven. Volgend jaar gaat de Ten Katemarkt op de schop.
Heiko Luckfiel van de frietkar op de Ten Katemarkt juicht de Foodhallen toe. ’’Een zeer lovenswaardig project, ik hoop dat het gaat lukken. Ik denk dat ook wij meer aanloop krijgen. De Hallen zie ik als motor voor heel West.’’ Concurrentie is niet altijd slecht, zegt Luckfiel. ’’Zeker niet als het op niveau is.’’ Hij is er zelf klaar voor, want hij maakt eigenhandig alleen verse patat. ’’Snackbareten? Dat is fabrieksvoer.’’
Heiko Luckfiel in zijn frietkar
Positief is ook Martin Kelch, voorzitter van de vereniging van kooplieden op de Ten Katemarkt. ’’De Hallen gaan publiek trekken met meer geld. Als markt willen we daar op inspelen, met meer kwaliteit en luxe. Nee, het hoeft hier geen P.C. Hooftstraat te worden, maar we zijn wel blij met een opwaardering van de buurt.’’
Richard Mooyman