Hoe krijgen we de snelheid van de auto’s in de stad omlaag? Die vraag dringt zich op bij de Nassaukade. De straat is opgeknapt: langs het water loopt een mooie wandelboulevard. Op de weg ligt glad nieuw asfalt en dat nodigt kennelijk uit om het gaspedaal diep in te drukken. Metingen langs de kade laten zien dat er zelden 30 km per uur wordt gereden. ’s Avonds loopt de snelheid al op tot soms 60 km per uur. En zelfs snelheden van boven de 100 km per uur zijn gemeten. En dat in een straat waar maar 30 km per uur gereden mag worden. Waar mensen wonen en kinderen fietsen om naar school te gaan. Bewoners maken zich terecht zorgen en vragen om maatregelen.
Uit de Monitor Verkeersveiligheid blijkt dat het aantal ernstige verkeersongelukken in Amsterdam vorig jaar is toegenomen. Er is werk aan de winkel om de veiligheid in het verkeer te vergroten. Ongelukken kunnen voorkomen worden als er langzamer wordt gereden.
Sinds de invoering van de maximumsnelheid van 30 km per uur in Amsterdam wordt er op veel plekken gelukkig al langzamer gereden dan daarvoor. Dat is goed nieuws, want de stad wordt er veiliger en leefbaarder door. Maar op plekken waar nog steeds te hard gereden wordt, zal opgetreden moeten worden. Langs sommige straten in de stad staan flexflitspalen. Dit zijn flitspalen die flexibel ingezet kunnen worden. Zodat mensen die te hard rijden dat niet onbestraft kunnen doen. Het lijkt mij een goed idee om zo’n paal ook in te zetten op de Nassaukade. Als je 100 km per uur rijdt, vraagt dat volgens mij om een boete. Helaas bepaalt het Openbaar Ministerie waar flitspalen komen, maar wij blijven graag in gesprek voor meer samenwerking bij het bepalen van de locaties.
Daarnaast kijken we naar de inrichting van de Nassaukade. Op de weg komen duidelijke markeringen die de maximumsnelheid aangeven. Want 30 km per uur is de meest veilige snelheid in een stad waar we met zoveel mensen wonen, werken en spelen. Dus daarom doe ik ook nog een laatste hartenkreet: rijd niet te hard. Zorg dat iedereen heelhuids thuiskomt.