Bij de herinrichting van de Kinkerstraat is meer ruimte gemaakt voor fietsers en voetgangers. De Fietsersbond Amsterdam is benieuwd naar ervaringen van fietsers en vraagt ze om mee te doen aan een enquête. Is het ook echt beter geworden?
In de Kinkerstraat zijn autoparkeerplekken opgeheven en hebben fietsers meer ruimte. In de richting van het centrum hoeven zij niet meer vlak langs pilaren te rijden. Nu is er een fietsstrook naast de trambaan waarop ook auto’s rijden.
Auto’s op fietspad
Maar fietsers stuiten ook op geparkeerde auto’s en bestelbussen die ‘even’ op het pad zijn neergezet, zo is regelmatig te zien. Dat kan riskante situaties opleveren omdat fietsers moeten uitwijken en over de gecombineerde trambaan en autostrook moeten rijden.
Niet voldoende fietsparkeerplekken?
In de Kinkerstraat zijn fietsparkeervakken waarin fietsen moeten worden gezet. Fietsen die buiten deze vakken staan, kunnen een label krijgen met een waarschuwing van een fietscoach. Maar er zijn onvoldoende plekken binnen de parkeervakken, stelt lezeres Margreet Elings.
Fietsers zijn vaak gedwongen om hun tweewieler erbuiten te zetten, zo schrijft ze. “Ik zie aan het grote aantal labels dat op straat wordt gegooid dat mensen geïrriteerd zijn over die labels en de onmogelijkheid om je fiets binnen de vakken te parkeren. In feite bereikt stadsdeel West zo alleen maar dat er meer rommel op straat wordt gegooid.” Elings pleit voor meer fietsparkeerruimte in de Kinkerstraat. “En liefst met rekken, zodat je je fiets ergens aan kunt vastmaken.”