De elektrische huurscooters van Felyx moeten weg. De gemeente heeft Felyx opgedragen om de scooters te verwijderen. Eerder kregen ook fietsverhuurders O-bike, Flickbike, Donkey Republic en Dropbyke een brief waarin zij worden gesommeerd hun fietsen weg te halen uit de openbare ruimte.
Onder de vlag van de deeleconomie hebben bedrijven de afgelopen maanden grote aantallen huurfietsen op de stoep en in rekken geplaatst, ook in West. Recentelijk kwamen daar ruim honderd e-scooters bij van de Amsterdamse start-up Felyx, die eveneens opdoken in West. Volgens het bedrijf dragen elektrische deelscooters bij aan een schonere en stillere stad.
Maar het neerzetten van de elektrische huurscooters is in de openbare ruimte niet toegestaan. Dat schrijft het college van B en W in antwoord op vragen van PvdA-raadslid Boldewijn, die het plaatsen van deelscooters onwenselijk vindt. Felyx is bereid om de tweewielers tegen betaling te verhuren vanaf autoparkeerplaatsen, maar de gemeente stelt dat dit niet is toegestaan volgens de Parkeerverordening.
Alle huurfietsen moeten uiterlijk vrijdag 20 oktober weg zijn, anders knipt de gemeente ze weg. Felyx lijkt wat meer tijd te krijgen. Het bedrijf kan eerst nog bezwaar maken tegen de beslissing.
Stadsdeel West wilde al langer optreden tegen deelfietsen op straat. Maar het ontbrak eerst aan een juridische grondslag. Die is er nu wel in de vorm van een bepaling in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) dat het niet is toegestaan commerciële dienstverlening aan te bieden in de openbare ruimte.
Deelfietsen zijn niet helemaal taboe. De gemeente ziet ook in dat deze tweewielers nieuwe mogelijkheden bieden voor de Amsterdamse mobiliteit. De gemeente is bezig met een marktverkenning, die de kansen en mogelijkheden in kaart moet brengen. In december moet dat leiden tot een beleid voor deefietsen en -scooters.