Bij Beeldverhaal de Bilderdijkstraat vind je graphic novels en strips over ieder mogelijk onderwerp. Volgens een vaste klant wordt dit genre zwaar onderschat. Patricia ging op onderzoek uit.
In de etalage van Beeldverhaal Amsterdam valt mijn oog direct op de serie Robbedoes-boeken. Dat zal wel komen door de titel: Hoop in bange dagen. Want hoop is toch precies waar we in deze onwerkelijke dagen naar op zoek zijn? In vier delen beschrijft de Franse auteur Emile Bravo de belevenis van Robbedoes en zijn vriend Kwabbenoot tijdens de Tweede Wereldoorlog. “In een wereld waar goed en kwaad in elkaar overvloeien, proberen onze vrienden het rechte pad te kiezen”, schreef de uitgever erover. Laten we hopen dat Poetin en zijn kliek dat ook doen.
Bestseller Maus
Is er nu extra veel belangstelling voor oorlogsboeken, vraag ik aan een medewerkster. Ze schudt haar hoofd: “Het is raar om te zeggen, maar de oorlog is eigenlijk altijd wel hot.” Even later haalt ze Maus tevoorschijn, een graphic novel van de Amerikaanse auteur Art Spiegelman. Het boek gaat over de strijd van Spiegelmans vader, Vladek, om als Poolse Jood te overleven tijdens de Holocaust. “Ik verkoop hier elke week minstens één exemplaar van. Deze week zelfs vier.”
Welbekende strips
Behalve graphic novels als Maus, Persepolis (over de Islamitische Revolutie in Iran) en 1984 (George Orwells toekomstvisie) zie ik ook de welbekende strips van Jan, Jans en de Kinderen en Suske en Wiske. Vergeleken met graphic novels zijn strips vrij eendimensionaal. De verhaallijnen zijn eenvoudiger en minder uitgebreid.
Diepgaand inzicht in het innerlijke leven van de hoofdpersonen ontbreekt. Graphic novels worden ook wel ‘beeldromans’ genoemd. Anders dan strips hebben zij wél een literaire inslag.
Verhalen over de kolonie
Bij Beeldverhaal liggen opvallend veel beeldromans over de koloniale tijd, zoals de fraaie boeken van de Indische striptekenaar Peter van Dongen (Rampokan, Familieziek). De supervriendelijke medewerkster – die een encyclopedische kennis over het winkelaanbod heeft – laat een van de nieuwste aanwinsten zien: het liefdesverhaal van Saîdjah en Adinda geschreven door Multatuli. “Prachtig.” Even later tipt ze The Best We Could do, een beeldroman waarinThi Bui beschrijft hoe haar familie na de oorlog in Vietnam het land verlaat om in Amerika een nieuw leven op te bouwen. “Een hartverscheurend verhaal. In Vietnam behoorden haar ouders tot de elite. In Amerika komen ze in een flatje terecht en moeten ze helemaal opnieuw beginnen.”
Islamitische superheldin
Afgelopen zomer kocht ik in deze zaak een Lucky Luke waarin voor het eerst een zwarte sheriff zat, Een cowboy tussen het katoen. Het gerucht ging dat er ook een strip met een islamitische held(in) aan zat te komen. “De Amerikaanse stripwereld is verder dan de Europese. In de VS hebben ze Ms Marvel Kamala Khan, de eerste Islamitische superheldin in een stripboek. Europa is nog niet zover.”
De Arabier van de toekomst
Toch zijn er wel al beeldverhalen met een islamitische inslag. Ze tipt Than Can Be Arranged: A Muslim Love Story van Huda Fahmy en De Arabier van de toekomst. Een jeugd in het Midden-Oosten van Riad Satt. In deze autobiografische reeks beschrijft Riad, blond als zijn Franse moeder, hoe hij als tiener is opgroeid in de wereld van zijn vader: het Libië van Khadafi en het Syrië van Assad. Dat zijn nou echte, moderne mannen, vindt Riads vader. Zo moet zijn zoon ook worden: een Arabier van de toekomst. “Door zijn eigen gemengde achtergrond vond mijn zoon het verhaal erg herkenbaar.”
Tekstloze kunst
De meeste boeken hebben tekst, maar er liggen ook enkele tekstloze boeken in de winkel. “Kijk, dit is echt een pareltje.” Ze laat me The Arrival van Shaun Tan zien. Deze Australische schrijver en filmmaker won in 2021 een Oscar voor de animatiefilm The Lost Thing. In The Arrival verbeeldt hij het verhaal van een vader die zijn familie verlaat om geld te verdienen in een ander land. Zijn tekeningen zijn net zo treffend als foto’s. Een subliem oog voor detail, prachtige kleurschakeringen. In één woord: wow! “Dit is kunst”, zeg ik hardop. “Ja, dat is het zeker”, zegt een man, die vaker bij Beeldverhaal blijkt te komen. “Te weinig mensen weten hoe bijzonder graphic novels zijn. Het genre wordt zwaar onderschat.”