Een onderzoek moet uitwijzen of de cruiseterminal in het centrum kan worden verplaatst naar de Coenhaven in West. De huidige Passengers Terminal op de Veemkade moet sluiten in het jaar 2035, zo wil het college van B en W. Het aantal zeecruises moet vanaf 2026 al bijna worden gehalveerd van 190 naar maximaal 100 per jaar.
Op aandringen van de gemeenteraad neemt het college maatregelen tegen zeecruises. Dit vanwege de luchtvervuiling en toeristische druk op de stad. De Passengers Terminal (PTA) gaat per direct terug naar één ligplaats en cruiseschepen moeten vanaf 2027 verplicht aan de walstroom. Rotterdam zou 40 cruiseschepen kunnen overnemen die niet meer mogen aanmeren in Amsterdam.
Coenhaven
Een haalbaarheidsonderzoek moet duidelijk maken of de PTA eventueel naar de Coenhaven in West kan worden verplaatst. Het onderzoek wordt gedaan in samenspraak met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Havenbedrijf en de provincie Noord-Holland. Het gaat dan om een verplaatsing vanaf het jaar 2035. Zaken die worden onderzocht zijn onder meer stikstofdepositie en omgevingsveiligheid.
Woningbouw
Het onderzoek moet medio volgend jaar klaar zijn. Ook de eventuele aanleg van een Westbrug over het IJ wordt daarbij betrokken. De Coenhaven was al eerder in beeld als alternatief voor de Passengers Terminal, maar tot concrete plannen leidde dit niet. In het havengebied binnen de Ring moeten de komende decennia ook tienduizenden woningen worden gebouwd voor Haven-Stad.
Minder uitstoot
Naast de vermindering van de toeristische drukte heeft de daling van het aantal zeecruises ook positieve effecten op de vermindering van uitstoot van vervuilende stoffen als fijnstof, stikstof- en zwaveloxiden en CO2, aldus de gemeente.
Minder uitgaven
De bestedingen van zeecruisepassagiers en rederijen in de stad zullen dalen, aldus de gemeente. Vooral door minder uitgaven van toeristen in bijvoorbeeld musea, horeca, winkels en excursies. De gemeente krijgt ook minder toeristenbelasting binnen en een lagere dividenduitkering als aandeelhouder van het Havenbedrijf.