Fietsen van West naar Noord. In de toekomst is dat mogelijk, althans dat hopen de architecten van Xoomlab. Zij ontwierpen een nieuwe Magere Brug over het IJ tussen Het Stenen Hoofd (bij de Silodam) en Overhoeks in Noord. Zeker tien miljoen fietsers per jaar zullen van de verbinding gebruik maken, verwacht Xoomlab.
De enorme brug is geïnspireerd op de klassieke Magere Brug in de Amstel. Alleen is dit ontwerp met een lengte van 700 meter een flink aantal maten groter. Het moet zelfs de grootste ophaalbrug ter wereld worden. Vrachtschepen kunnen doorvaren onder de brug, die alleen open zal gaan voor cruiseschepen van het formaat drijvend flatgebouw. Dat zal niet vaker gebeuren dan enkele keren per dag.
Het plan is technisch en financieel haalbaar, stellen de ontwerpers, die samenwerkten met ingenieursbureau Witteveen+Bos. Zij schatten de kosten op zo’n zestig miljoen euro. Deze blikvanger zal ook een toeristische attractie worden, zo verwachten de ontwerpers. Amsterdam is een van de weinige grote steden zonder een brugverbinding over water dat de stad deelt. Fietsers en voetgangers moeten zich behelpen met veerponten, die steeds drukker worden.
Tentoonstelling
Het is nog niet duidelijk hoe realistisch het plan is. De laatste tijd is er een hausse aan initiatieven om Noord met de rest van de stad te verbinden. Behalve diverse varianten met fietsbruggen zijn er ook plannen gepresenteerd voor een kabelbaan en een fietsverbinding via de IJtunnel. In Museum Amsterdam Noord is tot en met 24 mei een tentoonstelling over de Nieuwe Magere Brug en andere brugplannen door de jaren heen.