Klanten als Viktor en Rolf, Hermès en tijdschrift Vogue weten de weg te vinden naar restaurant Oficina in de Jan van Galenstraat. Volgens Patricia proef je hier smaken uit de hele wereld en zijn de creatieve gerechten een plaatje.
Het interieur van Oficina in de Jan van Galenstraat is zó minimalistisch dat ik er in eerste instantie voorbij liep. Ik keek door het raam en dacht dat het een klaslokaal of zo was. Mooi niet dus! Eenmaal binnen zie ik middenin twee grote witte kantinetafels. Links is een houten bar tegen een witte wand geplaatst. De bar is net een keukenmeubel. Waardoor het een beetje lijkt of je in de keuken van een vriend(in) eet, eentje die heel fashionable is. Ik zie fraai gevormde glazen, borden en bestek. Bij Oficina sijpelt stiekem flink wat stijl door het pand.
Engels als conversatietaal
Omdat het beneden vol is, loop ik naar boven. Ik ga zitten aan een ronde bar en kijk om me heen. Frisse koppies, sweaters in pasteltinten, beschaafd Engels als conversatietaal. Ik krijg een glas koud water, de kaart en wat uitleg van een medewerkster die me stralend aankijkt. Twee teller later bestel ik een combinatie met brioche (14 euro). ‘Officieel’ is het een ontbijtgerecht, maar je kunt het de hele dag door bestellen.
Creatieve aanpak
Het iets zoete geroosterd brood blijkt perfect te zijn. Mijn tanden zakken dwars door een krokant laagje in heerlijk zacht brood. Wat roomboter erop, wat suiker met kaneel, en klaar. Althans, zo zou ik het doen. Maar bij Oficina pakken ze het creatiever aan. Ik krijg er luchtig roerei bij, samen met radicchio en een bakje bagna cauda (knoflook-ansjovisdip). Voor wat extra umami is er door de Italiaanse dip miso gedaan, een Japanse smaakmaker. Een spannende combi, die nog mooi is ook: de gele dot ei, de paarsrode slabladeren, het gebruinde brood. Een plaatje!
Zeefdrukmakers
Ik begrijp meteen waarom Patricia Wijsbeek van de Zeefdrukmakers in Oud-West zei dat de gerechten bij Oficina er altijd zo mooi uitzien. ‘Haar’ bedrijf heeft onder meer canvas tassen met het bedrijfslogo voor Oficina bedrukt. Door haar enthousiasme besloot ik het restaurant op mijn to do-lijst te zetten.
Chef Nana
Het restaurant werd vorig jaar geopend door Zana Josipovic en Naiara Sabandar, die beiden studeerden aan het Amsterdam Fashion Institute. Voordat ze met Oficina begonnen, bouwden ze samen aan het merk Chef Nana. Ze verzorgden toen onder meer catering voor fashion- en kunstevenementen. Tegenwoordig serveren ze ontbijt en lunch en doen ze nog steeds cateringklussen. Daarnaast kun je ze inschakelen voor consultancywerk op het gebied van merkidentiteit.
Italiaanse pannenkoeken
In de keuken werken ze met lokale ingrediënten en volgen ze de seizoenen. Ze husselen smaken uit Zuid-Europa, Azië en het Midden-Oosten door elkaar. Momenteel kun je bijvoorbeeld lunchen met rijst, linzen, gekarameliseerde ui en shiitake. Ontbijten met farinata, Italiaanse pannenkoeken van kikkererwtenmeel, kan ook. Je krijgt er dan hummus en een auberginesalade bij.
Pet-nat tea
Dat ze een zwak voor thee hebben, blijkt uit de vele opties, inclusief diverse iced teas. Daarnaast hebben ze ook pet-nat tea, een licht alcoholisch, mousserend drankje op basis van kruiden en thee (39-45 euro per fles). Om een bubbel in deze drank te krijgen, wordt er gebruikgemaakt van de meest natuurlijke manier van vergisten. Te spannend? Ze hebben ook ‘gewoon’ saké. Had je al een beetje het idee dat Oficina niet zomaar het gemiddelde lunchtentje is, dan kan dat kloppen. Waarom zouden klanten als Viktor en Rolf, Hermès en tijdschrift Vogue er anders aankloppen?