Autovrije wijk wil slagbomen met kentekenherkenning tegen busjes

Een van de ingangen van het autovrije GWL-terrein voor bestuurders met een ontheffing. Dit is een van de twee plekken waar een slagboom met kentekenherkenning zou moeten komen. (Foto Richard Mooyman)
Hoogstins2024

Het autovrije GWL-terrein blijft last houden van auto’s. Bewoners van de milieuwijk in Westerpark willen slagbomen en kentekenherkenning om de overlast tegen te gaan. De huidige verkeerspaaltjes tegen auto’s werken niet, zo stelt de Koepelvereniging GWL-terrein. 

De vereniging trok anderhalf jaar geleden al aan de bel. Het gaat vooral om busjes van aannemers, verhuizers en besteldiensten. “Dat is een gevaar voor de kinderen die er spelen. Die zijn er niet op bedacht, want het is een autovrije buurt”, zo stelde secretaris Jan-Willem Kluit als inspreker bij de stadsdeelcommissie West.

De paaltjes kunnen er makkelijk worden uitgehaald, volgens Kluit. Ook voetgangerstoegangen worden gebruikt om op het terrein te komen. Hij vroeg het stadsdeel om de paaltjes te repareren en om betere handhaving op ontheffingen. Nu de problemen voortduren, pleit de vereniging voor een proef met slagbomen. 

De toegang zou beperkt moeten worden tot twee in plaats van de huidige vijf opritten. Dit in combinatie met slagbomen met kentekenherkenning en directe digitale betaling voor laden en lossen. Dat systeem moet er onder meer voor zorgen dat er geen bestelbusjes van supermarkten en bezorgdiensten worden toegelaten, zo is het idee. Kluit laat weten dat de vereniging hierover al langer in gesprek is met het stadsdeel.

Voetgangersingang aan de kant van de Van Hallstraat. (Foto Richard Mooyman)
DeWestkrant