Advocaat uit Oud-West wil met Apocalypse Hipster klimaatbesef kweken

De nieuwe band van Sem Bakker (ex-Caesar)

Sem Bakker
Hoogstins2024

Sem Bakker was componist, songwriter, bassist en zanger bij Caesar. Met deze groep stond hij op Pinkpop en Lowlands. Inmiddels is hij advocaat en heeft hij een nieuwe band: Apocalypse Hipster. “Met mijn muziek wil ik binnendringen in je hoofd.”

“Als je optreedt op een festival en 20.000 mensen klappen voor je, komt dat geluid als een grommende golf op je af. Toen we voor de tweede keer op Pinkpop speelden, zat onze kleedkamer naast die van Oasis. Ook dat was op een bepaalde manier onwerkelijk.”

Gitaarpop
Vraag je Sem Bakker naar zijn tijd met Caesar (1995-2008), dan stapelt hij herinnering op herinnering. Deze Amsterdamse band speelde catchy gitaarpop à la Nirvana, Pixies en Pavement. Sem was componist, songwriter, bassist en zanger. “Ons geluid was grungy, maar volgens sommigen klonken we als The Beatles.”

Doorbraak
De groep brak in 1998 door met het album No Rest for the Alonely. “We stonden toen op Pinkpop én Lowlands en wonnen een bekende muziekprijs, de Zilveren Harp.” Maar na vier albums, drie keer Lowlands, twee keer Pinkpop en ‘veel toffe buitenlandse dingen’, stopte de band. “We voelden dat we ons hoogtepunt voorbij waren. We hadden vooral succes in Nederland, minder daarbuiten. Het klinkt gek maar als je acht keer het Nederlands clubcircuit hebt gedaan, gaat dat vervelen.”

Juristerij
In 2010 koppelde hij zijn ervaring in de creatieve sector aan de juristerij, en werd hij advocaat. “Wil je serieus werk maken van je creaties, dan moet je zorgen dat je alles daaromheen op orde hebt, zoals je contracten. Het leek me mooi om mensen daarbij te helpen en zo creativiteit te beschermen.”

Muziek voor Suits
Sem werkt vanuit een pand op de Overtoom. Hij heeft een eigen advocatenkantoor en is verbonden aan Backstage Legal, een collectief van advocaten in de creactieve sector. Naast zijn werk als advocaat componeert hij filmmuziek voor zijn andere bedrijf: Six Def. Voor het nummer I’m the King combineerde hij bluesmuziek met dance. Deze creatie is onder meer te horen in de series Suits en Californication. “Dit bedrijfje was een tijdje heel succesvol. Als ik zin heb, kan ik er meer tijd insteken. Maar nu focus ik me op mijn nieuwe band: Apocalypse Hipster.”

Apocalyse Hipster
Tijdens corona had hij ruimte om nummers te schrijven en muziek te componeren. Vóór de zomer dook hij met bevriende muzikanten de studio in. De opnames liggen nu bij een label dat interesse heeft om het album uit te brengen. Binnenkort gaat hij daarover praten. “Met de band grijp ik terug naar de catchy gitaarpop uit de jaren negentig, ongeveer zoals de muziek die ik met Caesar speelde. Kunst moet een bepaalde urgentie hebben. Met de teksten van Apocalypse Hipster maak ik onze muziek urgent.”

Kombucha
Waar die teksten overgaan, kun je enigszins afleiden uit de naam van zijn band. Omdat hij een baardje heeft en kombucha drinkt, noemen zijn drie kinderen hem een hipster. Verder houdt hij zich erg bezig met klimaatverandering en houdt hij zijn hart vast voor onze toekomst. “Hipsters willen van het leven genieten, maar lopen tegelijkertijd tegen klimaatverandering aan. Afgelopen zomer werden wéér alle hitterecords verbroken. Je kunt er kort of lang over praten maar die hitte wordt alleen maar erger. We kunnen niet op dezelfde voet doorgaan.”

Verdwenen schoonheid
De meeste liedjes op zijn album gaan over klimaatverandering. Bakker vindt het moeilijk om zijn gedrag in één keer aan te passen, maar doet dat ‘gefaseerd’. “Mijn kinderen zijn vegan, mijn vrouw en ik vegetarisch. Met vakanties pak ik de trein of de auto, vroeger vond ik vliegen normaal. In 2006 kwam An Inconvenient Truth uit. Die documentaire van Al Gore is toen langs me heengegaan. Bij mij vielen er pas kwartjes toen ik jaren later No Time van Naomi Klein las. In dit boek beschreef ze heel beeldend wat er was overgebleven van de prachtige koraalriffen die ze tien jaar daarvoor voor het eerst had gezien; de schoonheid was grotendeels verdwenen. Dát beeld kwam binnen.”

Wegkijken bij problemen
Bakker is daarna dieper in het onderwerp gedoken en sloot zich onder meer aan bij Recht voor Klimaat, een collectief van juristen die zich willen inzetten voor het klimaat. Ook wilde hij meer weten over klimaatcommunicatie. “Blijkbaar is het menselijke brein geneigd om weg te kijken bij problemen die te groot zijn om te bevatten. Mensen zijn wired to ignore, en willen het liefst hun dingetje blijven doen.”

Naomi Klein
Zijn nieuwe album gaat waarschijnlijk wired to ignore heten. Met de teksten wil hij voorkomen dat mensen wegkijken en zorgen dat ze klimaatverandering serieus nemen. “Tegenwoordig willen veel mensen geen feiten meer horen. Als rapporten over klimaatverandering er minder toe doen, moet je mensen op een andere manier bereiken. Naomi Klein kan met een beeldende tekst binnendringen in je hoofd. Ik wil hetzelfde doen met mijn muziek.”

Impact van muziek
Volgens hem moet je de impact van muziek nooit onderschatten. “In een Netflix-serie zei auteur Fran Lebowitz dat van alle kunstvormen muziek het krachtigst is. Ik ben het met haar eens. Met een pakkend nummer kun je mensen de hele dag fluitend laten rondlopen. Mooie muziek of een goed concert kan je in vervoering brengen. Iemand als Nick Cave kan mij echt betoveren op het podium. Dat charisma, die kracht! Zijn nummer The Mercy Seat is magisch.”

Dramatisch liefdeslied
Of Bakker onlangs nog iets heeft geschreven dat mensen betovert? “Ik hoor van mensen dat ze Aggregate bijzonder vinden. Een dramatisch liefdeslied met hoop: ‘I will never let you go, when the world is disappearing.’”

Dit artikel is eerder verschenen op Advocatie, een website met nieuws over de advocatuur. De volledige tekst vind je hier.

Sem Bakker

 

DeWestkrant