Advies: drempels en versmallingen op ‘racebaan’ Nassaukade in jaar 2027

Een motorrijder haalt een automobilist in op de Nassaukade. Het vernieuwde wegdek lijkt uit te nodigen om hard te rijden, volgens de Werkgroep Blackspots Amsterdam. (Foto De Westkrant)
Hoogstins2024

Op het vernieuwde stuk Nassaukade moet snel een middenstrook met het getal 30 komen om hardrijders af te remmen. De rijstroken lijken dan smaller. Dit adviseert de Werkgroep Blackspots Amsterdam. De gemeente heeft inmiddels aangekondigd dit te gaan doen. Meer ingrijpende maatregelen zoals drempels en versmallingen zijn pas een optie in 2027 bij het geplande groot onderhoud voor dit wegdeel.

Omwonenden klagen over veel te hoge snelheden op de Nassaukade tussen het Frederik Hendrikplantsoen en de Tweede Hugo de Grootstraat. Het wegdek en het kruispunt met het Frederik Hendrikplantsoen zijn eind vorig jaar vernieuwd. “Ze hebben het asfalt iets te mooi aangelegd waardoor er te hard wordt gereden”, meldde portefeuillehouder Ester Fabriek eind september al aan de stadsdeelcommissie West. 

‘Uitnodigen tot hard rijden’
De Werkgroep Blackspots Amsterdam is na de meldingen over hardrijders langsgeweest voor een schouw. Nu ligt er een rapportage met bevindingen en adviezen. De totale wegbreedte is na de herinrichting gelijk gebleven, maar het vernieuwde wegvak lijkt volgens de werkgroep uit te nodigen tot hard rijden. 

127 km/u
Uit metingen blijkt dat bijna alle automobilisten en motorrijders harder rijden dan de toegestane 30 km/u. “Overdag wordt globaal tussen de 40 en 50 km uur gereden, ’s nachts is tussen de 50 en 60 gebruikelijker”. Gemotoriseerde tweewielers lijken vaak harder te rijden en veroorzaken door geluid meer omgevingsoverlast, aldus de rapportage. Uitschieters werden gemeten tot 127 km/u.

Leeg en ruim
“Al met al oogt het profiel overzichtelijk maar tegelijkertijd ook leeg en ruim, ondanks de verbrede fietsstrook. Hierdoor hebben weggebruikers die hard willen rijden in principe vrij spel”, zo concludeert de werkgroep. Als eerste maatregel wordt dus geadviseerd een patroon met ’30’ aan te brengen in het midden. Een mogelijke vervolgmaatregel is een verhoogde schuine richel tussen rijbaan en fietsstrook. Bij het OM kan worden aangedrongen op een mobiele flitspaal, iets dat ook portefeuillehouder Fabriek eerder heeft bepleit. 

Minder recht
Voor de lange termijn stelt de werkgroep voor om te kijken naar fysieke snelheidsremmende maatregelen, zoals plateaus bij oversteekplaatsen, een fysieke scheiding tussen rijbaan en fietsstrook aan de waterzijde en aanpassingen waardoor de weg minder recht lijkt. Dat zou kunnen gebeuren bij het groot onderhoud, dat is gepland voor het jaar 2027.

Fataal ongeluk op zebrapad
Een voetganger (84) is eind september overleden na op het zebrapad te zijn aangereden op het vernieuwde kruispunt met het Frederik Hendrikplantsoen. De toedracht is nog niet bekend. Volgens de politie is het mogelijk dat zowel de automobilist als voetganger groen licht hadden. Het fatale ongeluk gebeurde na de schouw door de Werkgroep Blackspots Amsterdam, en is daarom niet opgenomen in deze rapportage.

DeWestkrant