Het is een actueel onderwerp in Amsterdam: de opgevoerde e-bikes, waaronder fatbikes. Dit brengt de verkeersveiligheid op straat in gevaar. Het houdt veel inwoners bezig, en ook de gemeente Amsterdam maakt zich hierover zorgen. Wat zijn de gevaren, en wat doet de gemeente Amsterdam om het veiliger te maken?
Gevaren
De gemeente Amsterdam maakt zich ernstige zorgen over de verkeersveiligheid door (opgevoerde) e-bikes, zoals fatbikes. Vooral de hoeveelheid jonge kinderen die op opgevoerde fatbikes met hoge snelheid door de stad fietsen is een punt van zorg. Ze dragen vaak geen helm, hebben geen rijbewijs en zijn niet verzekerd. Kinderen en jonge tieners kunnen complexe verkeerssituaties en hoge snelheden nog niet goed inschatten. Ze zijn nog niet in staat om op hoge snelheid snel beslissingen te nemen in het verkeer. Dit blijkt ook op de spoedeisende hulp: ongeveer de helft van de slachtoffers die dit jaar door fatbikes op de spoedeisende hulp belandden, waren tussen de 10 en 14 jaar oud.
Wat zijn de gevolgen?
E-bikes, waaronder fatbikes, mogen een maximale trapondersteuning van 25 km/u hebben. Bij aanhouding wordt er een boete uitgeschreven van €310,-. Als dezelfde persoon nogmaals wordt aangehouden, volgt opnieuw een boete en wordt de fiets in beslag genomen. Deze boetes kunnen leiden tot een strafblad. Daarnaast loopt de fietser bij een ongeval met een opgevoerde e-bike waaronder fatbike een groot risico, omdat de verzekering niet uitkeert en hij of zij dus zelf voor de kosten opdraait. De regels zijn na te lezen op de website komveiligthuis.nl/ebikes.
Wat kan de gemeente Amsterdam doen?
De gemeente Amsterdam kan de regels niet veranderen; dit is aan de rijksoverheid. Wethouder Van der Horst, onder andere verantwoordelijk voor Vervoer en Openbare Ruimte, is samen met andere gemeenten en organisaties actief aan het lobbyen bij het rijk. Zij pleiten voor strengere regelgeving, zoals een verbod op de verkoop van opgevoerde e-bikes en een minimumleeftijd en een campagne die op de gevaren wijst.
Landelijke campagne
De rijksoverheid heeft gehoor gegeven aan de oproep voor een campagne. De landelijke campagne is op 5 september gestart onder de naam ‘‘’t Kan Hard / Voer je e-bike niet op”. Dit is een grootschalige actie tegen het opvoeren van e-bikes, waaronder fatbikes.
Wat doet Amsterdam nog meer?
Ook in Amsterdam wordt de boodschap van de landelijke campagne luid en duidelijk uitgedragen. De gemeente zorgt er samen met de Vervoerregio Amsterdam voor dat de campagne op zoveel mogelijk plekken in de stad zichtbaar is. Zo worden bij meer dan 60 middelbare scholen grote borden rond lantaarnpalen geplaatst en zijn posters langs meer dan 100 wegen te zien. De politie houdt in Amsterdam geregeld succesvolle handhavingsacties, waarbij e-bikes, waaronder fatbikes, op rollerbanken worden getest op snelheid.
Daarnaast zorgt de gemeente ervoor dat het onderwerp wordt opgenomen in de verkeerseducatie die aan scholen wordt aangeboden. Ouders zijn via de scholen gewaarschuwd voor de gevaren van het rijden op opgevoerde e-bikes, waaronder fatbikes.